سیدمحسن قاضی میرسعید، عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و رکورددار جهانی رؤیت هلال ماه، ماه را نزدیکترین کره به زمین دانست و گفت: اگر ماه وجود نداشته باشد و حتی اگر یک لحظه محو شود و زمین از نیروی گرانشی ماه محروم شود، از حالت تعادل خارج خواهد شد، جای قطب‌ها تغییر می‌کند، آب‌های موجود در سطح اقیانوس‌ها وارد خشکی می‌شوند و به طور کامل بشر نابود خواهد شد و اکوسیستم زمین از بین می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه جزر و مد اقیانوس‌ها و دریاها برای محیط زیست زمین بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: ما به ماه به دلیل زیبایی‌های آن نگاه می‌کنیم ولی وقتی در خصوص آن تفحص می‌کنیم، می‌بینیم که خداوند بارها و بارها در قرآن اسم از خورشید و ماه آورده است و در یک کلام باید گفته شود که نبودن ماه باعث نابودی زمین خواهد شد.

میرسعید، در خصوص برخی ادعاها که گفته شد ماه در روز نخست رمضان، هلال ماه "دو شبه" بوده است، با تاکید بر اینکه رؤیت هلال ماه دو بعد "علمی" و "مذهبی" دارد، توضیح داد: هلال ماه در غروب روز ۲۹ شعبان در ارتفاع کمی از افق قرار داشت و همچنان بخش درخشندگی ماه خیلی ضعیف بود و رؤیت این گونه هلال‌های ماه معمولاً از سوی ۵۰ درصد از رصدگران اگر آلودگی نوری و یا افق غبار آلود و یا آسمان ابری باشد، به سختی صورت می‌گیرد.

عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه بر این اساس ۵۰ درصد رصدگران حرفه‌ای موفق به رؤیت هلال نمی‌شوند، خاطرنشان کرد: شورای تقویم در سال جاری درست عمل کرده بود؛ چراکه به نظر می‌رسد هلال این ماه در پهنه ایران قابل رؤیت است.

وی تاکید کرد: در آن روز در خصوص شرایط جوی بحث شد؛ ولی در آن شب ما موفق به رصد هلال ماه نشدیم و از نظر علمی می‌توان گفت که هلال ماه در آسمان بوده است، ولی ما نتوانستیم آن را رؤیت کنیم.

قاضی میرسعید در عین حال یادآور شد: از سوی دیگر باید برای حاکم شرع رؤیت هلال ماه اثبات شود و وقتی کسی سند معتبری برای رؤیت هلال ماه ارائه نکرد، قطعاً هلال ماه که ۲۹ روزه است، ولی دیده نمی‌شود، تبدیل به ماه ۳۰ روزه قمری می‌شود، لذا یک روز در تقویم جابه‌جا شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عید فطر در سال جاری یک روز به تأخیر می‌افتد، خاطرنشان کرد: هر اختلافی که در ابتدای ماه رخ می‌دهد در انتهای ماه اثرگذار نخواهد بود. به این معنا که اگر هلال ماه در آن شب رؤیت می‌شد، تقویم ۳۰ روزه است و باز هم اگر در غروب روز سی‌ام (۱۴ خرداد) هلال ماه رؤیت شود، روز ۱۵ خرداد عید فطر خواهد بود و در حال حاضر همین شرایط حاکم است.

وی اضافه کرد: هلال‌هایی از ماه را می‌توان مثال آورد که به هیچ عنوان نمی‌توانستیم در روز قبل مشاهده کنیم، ولی در اولین رؤیت بعد از شروع رمضان حتی ارتفاع آن ۴ تا ۵ درجه بیشتر باشد و این اتفاق در سال‌های قبل رخ داده است.

به گفته این رکوردار رؤیت هلال ماه، از نظر علمی این طور نیست که اگر هلال ماه در ارتفاع زیادی از افق باشد و یا دیر غروب کند، نشاندهنده این باشد که هلال ماه روز قبل قابل رؤیت بوده است.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به این گفته که دو یا ۳ ماه متوالی قمری نمی‌توانند ۲۹ و یا ۳۰ روزه باشند، گفت: محاسبات نشان می‌دهد که ۴ ماه متوالی قمری می‌تواند ۳۰ روزه هم باشد. به عنوان مثال ماه‌های شعبان، رمضان، شوال و ذی‌القعده می‌توانند در یک سال ۳۰ روزه باشند، همچنان که ۳ ماه متوالی ۳۰ روز قمری نیز امر عادی است.

وی در عین حال با بیان اینکه وجود ۴ ماه قمری متوالی ۳۰ روزه به ندرت رخ می‌دهد، یادآور شد: علاوه بر آن ۳ ماه متوالی قمری ۲۹ روزه هم وجود دارد. رؤیت هلال ماه بستگی به عواملی چون گردش ماه به دور زمین دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.