این تصور که چین ممکن است روزی شاهد این باشد که جلوی تأمین نفت مورد نیاز این کشور از خارج گرفته شود باورنکردنی بود اما اکنون برخی از تحلیلگران و مدیران صنعت نفت چین اظهار می‌کنند که چین باید برای بدترین سناریوی ممکن که به دلیل یک اختلاف تجاری طولانی ممکن است بر تأمین نفت این کشور تأثیر بگذارد، آماده شود.

لابان یو، تحلیلگر شرکت "جفریز گروپ ال ال سی" در هنگ کنگ به بلومبرگ گفت: چین اکنون از بدترین منظر ممکن مانند آنچه آمریکا در قبال ایران انجام داد به تأمین نفت خود نگاه می‌کند. مسلماً چین اکنون بیش از گذشته معتقد است که تحریم‌های مشابه آمریکا علیه یک کشور ممکن است برای خودش هم اتفاق بیافتد.

مدیران صنعت نفت چین اظهار کردند که صنعت نفت این کشور در صورت وخامت بیشتر جنگ تجاری، باید یک برنامه اضطراری تهیه کند. همچنین مدیران چینی تاکید کرده‌اند که چین باید تلاش کند به خودکفایی در تأمین انرژی دست پیدا کند.

طی سال گذشته بزرگترین تولیدکنندگان انرژی چین بهره برداری از چاه‌های نفت و گاز بیشتری را آغاز کردند تا تولید نفت و گاز طبیعی در این کشور که بزرگترین واردکننده نفت در جهان به شمار می‌رود را افزایش دهند.

به نظر می‌رسد چین در ماه‌های اخیر به پر کردن ذخایر نفت استراتژیک خود اقدام کرده و میزان واردات نفت را ۱۰ درصد افزایش داد، در حالی که تولید پالایشی این کشور ۵ درصد رشد داشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، به دلیل اختلافات تجاری، چین در چند ماه گذشته میزان اندکی نفت و گاز طبیعی مایع از آمریکا وارد کرده است، در حالی که سال گذشته وارداتش از این کشور رونق چشمگیری پیدا کرده بود. در فاصله ژانویه تا ژوئن سال میلادی گذشته، چین بزرگترین خریدار نفت آمریکا بود و روزانه ۳۷۷ هزار بشکه نفت از این کشور وارد می‌کرد اما این رقم در مدت شش ماه منتهی به فوریه امسال به ۴۱ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

نفت آمریکا تاکنون مشمول افزایش تعرفه چین قرار نگرفته است اما به نظر می‌رسد این موضوع اهمیتی برای خریداران چینی نداشته است، چرا که آنها سال گذشته با وجود آتش بس تجاری سه ماهه که میان آمریکا و چین منعقد شد، خرید نفت آمریکا را متوقف کردند. با این حال چین در واکنشی تلافی‌جویانه به اقدام اخیر دولت ترامپ که تعرفه واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش داد، تعرفه‌ها روی واردات LNG آمریکا را از ۱۰ به ۲۵ درصد رساند.

کاربران نهایی چینی از زمان وضع تعرفه ۱۰ درصدی روی واردات LNG آمریکا که از سپتامبر سال ۲۰۱۸ اجرایی شد، محموله‌های آمریکایی را نمی‌پذیرند و فعالان بازار از موارد متعدد فروش مجدد یا بازگرداندن چنین محموله‌هایی از سوی چین خبر داده‌اند. چین از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون چهار محموله از آمریکا دریافت کرده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۲۳ محموله دریافت کرده بود. به علاوه، واردکنندگان LNG چینی اظهار کرده‌اند که افزایش تعرفه‌ها آنها را برای خرید LNG آمریکا محتاط کرده است و انتظار می‌رود خریداران چینی بیشتری به دلیل ابهامات پیرامون جنگ تجاری، از واردات LNG آمریکا بپرهیزند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.