مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ضمن «شرور» خواندن ایران مدعی شد گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این نگرانی را ایجاد می‌کند که مبادا تهران از پایبندی به توافق هسته‌ای دست برداشته باشد.

وی که در اقامتگاه هیأت دیپلماتیک آمریکا در شهر «برن» سوئیس با خبرنگاران سخن می‌گفت، در واکنش به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که این گزارش «نگرانی‌هایی واقعی درباره اینکه آیا ایران همچنان به برجام پایبند است یا نه، به وجود می‌آورد.»

به گفته پمپئو، آمریکا نه تنها از تولید مواد شکافت‌پذیر، بلکه از دیگر عناصر برنامه هسته‌ای ایران نیز نگران است.

نگرانی وزیر امور خارجه آمریکا از احتمال عدم پایبندی ایران به برجام در حالی صورت می‌گیرد که دولت ترامپ اردیبهشت ماه سال گذشته بدون هیچ دلیلی و با وجود پایبندی کامل ایران به برجام به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

پمپئو همچنین روز گذشته (یکشنبه) در نشست خبری با همتای سوئیسی خود گفت ایالات متحده به دقت پایبندی ایران به مفاد برجام را نه فقط در زمینه آب سنگین، بلکه ذخیره‌سازی اورانیوم غنی‌شده و همچنین سانتریفیوژهایی که دارند نصب می‌کنند، رصد می‌کند. 

گفتنی است ایران ماه گذشته در واکنش به خروج آمریکا از برجام و عدم پایبندی طرف‌های اروپایی به تعهدات خود در قبال این توافق، پایبندی خود به سقف تولید آب سنگین و میزان اورانیوم غنی‌شده را در چارچوب برجام تعلیق کرد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه گذشته در جدیدترین گزارش فصلی خود بار دیگر بر پایبندی کامل ایران به مفاد توافق هسته‌ای تأکید کرد. با این وجود، برخی کارشناسان با استناد به محتوای این گزارش، نصب ۳۳ دستگاه سانتریفیوژ نسل ۶ را نشانه‌ای از قصد احتمالی ایران برای از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای خود قلمداد کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.