صادق خان شهردار لندن و از دیگر سیاستمداران عالیرتبه حزب کارگر امروز دوشنبه در مراسم استقبال از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شرکت نکرد.

شهردار لندن در گفتگو با شبکه اسکای نیوز درباره این تصمیم گفت: لندنی‌ها آنچه ترامپ در دو سه سال اخیر انجام داده را زشت و اهانت‌آمیز می‌دانند. فکر نمی‌کنم که ما باید برای ترامپ فرش قرمز پهن کنیم و فکر نمی‌کنم این بازدید باید در سطح دیدار رهبران کشورها به شمار رود.

این در حالیست که سخنگوی شهردار لندن ساعتی پیش در واکنش به موضع گیری توهین آمیز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا علیه «صادق خان» اعلام کرد: این مسئله‌ای به مراتب فراتر از توهین های بچه گانه است. این کار دون شأن رئیس‌جمهور ایالات متحده است. صادق خان نماینده ارزش‌های مترقی در لندن و کشورماست و هشداری برای ترامپ است که نمونه ای از افزایش تهدید راست گرایی افراطی در سراسر جهان محسوب می شود.

گفتنی است، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که در روزهای گذشته با اظهار نظر در مورد عروس خاندان سلطنتی انگلیس، حاشیه ساز شده بود، سفر خود به انگلیس را با حمله به «صادق خان» شهردار لندن، آغاز کرد و وی را یک بازنده توصیف کرد.

ترامپ در مورد صادق خان گفت: صادق خان در مقام شهرداری لندن واقعاً کار مشکلی را انجام می دهد و با الفاظی زننده و احمقانه درباره سفر رئیس جمهور آمریکا مهمترین متحد انگلیس به لندن سخن می گوید. او یک بازنده نچسب است و باید بر روی جرایم موجود در لندن تمرکز کند نه من. خان مرا به یاد شهردار گنگ و بی کفایت نیویورک یعنی «دبلاسیو» که او نیز کار سختی را انجام می دهد می اندازد در حالیکه نصف وی قد دارد. هر اتفاقی که بیافتد من یک دوست بزرگ برای انگلیس خواهم بود و من درباره این سفر خوشبین هستم.

در روزهای گذشته صادق خان، شهردار پایتخت انگلیس، الفاظی را که دونالد ترامپ برای کسب محبوبیت میان طرفدارانش استفاده می‌کند، با زبان «فاشیست‌های قرن بیست» مقایسه کرده است.

گاردین به نقل از وی گزارش داده بود: ترامپ یکی از نمونه‌های برجسته تهدید جهانی در حال رشد است. راست‌گرایان افراطی که در حال حاضر در تمام جهان شهرت کسب می‌کنند، حقوق، آزادی‌ها و ارزش‌های ما را که در نتیجه کار و زحمت ما به‌دست آمده، تهدید می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.