معاون وزیر خارجه روسیه اخیرا به تهران سفر کرده و با سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران درباره تحولات مربوط به توافق هسته‌ای گفتگو کرد.

ریابکوف در مصاحبه با «ایران فرانت پیج» (IFP News) در پاسخ به این سوال که چرا برجام پس از سه یا چهار سال در چنین وضعیتی قرار گرفته است، گفت: می‌پرسید چرا برجام پس از حفظ آن در این مدت بسیار کوتاه به نقطۀ مطمئنی نرسیده است، بر خلاف آن چه از یک دیپلمات انتظار دارید ساده و صریح به شما می‌گویم این به دلیل اقدامات یک کشور است، و آن کشور آمریکاست که آگاهانه و عامدانه مرتکب نقض فاحش برجام شد؛ یک نقض و عدم پایبندی فاحش به برجام و قطعنامۀ ۲۲۳۱ شورای امنیت و همچنین مادۀ ۲۵ منشور سازمان ملل. تمام این‎ها شامل رفتار نامعمول و بسیار مخرب و منفی این ابرقدرت است. تنها به همین دلیل است که آنچه پیش روی ماست تا این حد منفی است. علاوه بر این، من معتقدم شرکای اروپایی ما، آن‌هایی که همراه با ایران و ما برجام را به تصویب رساندند، در طی این یک سال پس از کناره‌گیری آمریکا عملکرد ضعیفی داشتند و این مقدمه تصمیم بسیار قابل درک دولت و سران ایران برای تعلیق اجرای بخشی از الزامات و تعهدات داوطلبانه و مورد توافق طرف ایرانی شد.

وی افزود: ما کاملا دلایل این اقدام را درک می‌کنیم. ما نیز مانند ایران فکر می‌کنیم در این برهه چالش‌برانگیز، کاری که اروپایی‌ها باید انجام دهند، تلاش متمرکز برای بازگرداندن تعادل به برجام و ارائه مشوق‌های بهتر به ایران برای باقی ماندن در توافق هسته‌ای است. دید ما این است، و من آن را به شکلی روشن و همراه جزئیات برای آقای عراقچی و دیگران، از جمله اروپایی‌ها و چینی‌ها و همه آنها، توضیح داده‌ام.

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه روسیه آماده شرکت در نشست اعضای باقیمانده برجام در سطح وزرا در هر زمان و مکانی است، گفت: پیش‌تر اعلام کرده‌ایم که آماده‌ایم در این سطح در تهران حضور یابیم. در مورد محل و زمان نشست انعطاف‌پذیر هستیم. در هر محلی که برای دیگران مناسب باشد حاضر خواهیم شد. اما زمان مناسبی است که یک نشست مسئولانه در سطح رهبران سیاسی برگزار شود، تا در آن سران سیاسی یکدیگر را ملاقات کنند و به بحث و تصمیم‌گیری بپردازند.

ریابکوف در خصوص اینکه آیا برجام در مسیر مرگ و فروپاشی تدریجی هست یا نه، گفت: در حال حاضر برجام تحت مراقبت ویژه است. این توافق زنده است، با این حال مسئله و پرسش بزرگی است که آیا همۀ ما- ایران، روسیه، اروپایی‌ها و چین- قادر به حفظ برجام هستیم یا نه؟ من خطری فوری برای فروپاشی برجام نمی‌بینم، با این وجود، معتقدم که ریسک این واقعۀ مخرب و تاسف‌بار در حال حاضر حتی از دو یا سه ماه پیش بیشتر است. ما باید این روند را متوقف (و معکوس) کنیم و مسئولیت آن به عهدۀ همۀ ماست. هیچ عضو باقی مانده‌ای در برجام نیست که فقط او به خاطر اینکه چنین اتفاقی نیفتد، سرزنش شود. در عوض، افراد باید در وهله اول و پیش از هر چیز، اراده سیاسی خود را به اندازه‌ای متمرکز کنند که بتواند برای قرار گرفتن در مسیر صحیح کافی باشد؛ و اگر چنین اراده سیاسی وجود داشته باشد، تمام راه حل‌ها پیدا خواهند شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.