به گزارش موسسه کاتو مستقر در واشنگتن دی سی، با عقب نشینی متحدان اروپایی آمریکا از سیاست‌های واشنگتن در قبال ایران باید به این نکته اذعان کرد که در حال حاضر آمریکا برای راهبرد سیاست‌های خود علیه ایران به‌شدت تنها است.

موسسه کاتو در ادامه می‌افزاید، کشورهای متحد اروپایی آمریکا که زمانی بندرت توانایی مخالفت با سیاست‌های این کشور را داشتند در مورد مسئله ایران به‌ صراحت با برنامه واشنگتن مخالفت می‌کنند و انتظار می‌رود که رویکرد مخالفت‌ها در آینده نیز افزایش یابد.

به نوشته موسسه مطالعاتی آمریکا، دولت واشنگتن در واکنش به اطلاعاتی که سرویس اطلاعاتی اسرائیل در مورد تهدیدات ایران در منطقه ارائه کرد، بمب افکن های بی ۵۲ و یک هزار و پانصد نیروی نظامی خود را به خاورمیانه اعزام کرد که با مخالفت جدی کشورهای ناتو روبرو شد.

موسسه کاتو می‌نویسد، پیش از این نیز واشنگتن با خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای (برجام) با مخالفت جدی دیگر اعضای این توافق از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان مواجه شده بود. هر سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک عنوان کردند که خواهان پیروی از سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران نیستند و از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز استقبال نمی‌کنند.

کشورهای اروپایی در ادامه تنها به مخالفت با سیاست‌های آمریکا علیه ایران اکتفا نکرده و با راه اندازی مکانیسم پرداخت مالی جدید (اینستکس) خواهان ادامه مبادلات تجاری خود با ایران شدند.

درتاریخ ۳۱ ژانویه سال جاری سه کشور اروپایی، فرانسه، آلمان و انگلیس برای حفظ روابط تجاری خود با ایران مکانیسم پرداخت مالی جدیدی تحت عنوان اینستکس برقرار کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.