«استاوروس لامبریندیس»، سفیر جدید اتحادیه اروپا در آمریکا با بیان اینکه اشتراکات واشنگتن و بروکسل بیش از اختلافات آنها است بر ضرورت پا برجا ماندن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در زمینه‌های غیرهسته‌ای تأکید کرد.

وی در مصاحبه با پایگاه «واشنگتن‌ دیپلمات» تصریح کرد: «ما بیشتر اشتراک نظر داریم تا اختلاف.»

لامبریندیس در بخش دیگر این مصاحبه، با بیان اینکه برجام قرار نبوده تمامی مسائل محل اختلاف با ایران را حل کند گفت: «آیا یا با ایران اختلافات دیگری (غیر از مسائل هسته‌ای) داریم؟ قطعاً داریم. مسئله موشک‌های بالیستیک، مسئله تروریسم. مسئله اقدامات ایران در سوریه و جاهای دیگر. درباره تمام این موضوعات، اتحادیه اروپا امروز تحریم‌هایش علیه ایران را حفظ کرده است و به خاطر توافق هسته‌ای کانالی برای مذاکرات مستقیم و بسیار دشوار گشوده است.»

او تصریح کرد نماینده ویژه اتحادیه اروپا در مسائل حقوق بشر بارها در مذاکراتی که با ایران داشته این مسئله را متذکر شده است. او گفت: «بنابراین، تحت هیچ شرایطی توافق هسته‌ای ایران توانایی ما یا تعهدمان برای پرداختن به سایر مسائل را محدود نکرده است.»

لامبریندیس در ادامه تصریح کرد خروج از توافق هسته‌ای پرداختن به اختلافات غیرهسته‌ای با ایران را ساده‌تر نمی‌کند. او در ادامه به مسئله مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا برای عمل به تعهداتش ذیل برجام پرداخت و گفت این اتحادیه هیچ مهلتی از سوی ایران را نمی‌پذیرد.

مقام اتحایه اروپا تصریح کرد: «ما کاری که از لحظه امضای توافق گفته‌ایم انجام می‌دهیم را انجام داده‌ایم. گفتیم که از تحریم‌ها خلاص می‌شویم و گفتیم که روی تخلفات ایران در حوزه‌های دیگر تمرکز خواهیم کرد؛ داریم هر دو کار را انجام می‌دهیم.»

او اضافه کرد: «قویاً از ایران می‌خواهیم طبق همان روالی که تا کنون جاری بوده به طور کامل به اجرای تعهداتش ذیل برجام ادامه دهد و از برداشتن گام‌های تنش‌زا خودداری کند. ما کاملاً به حفظ و اجرای کامل برجام متعهدیم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.