"لولوة الخاطر" سخنگوی وزارت خارجه قطر در گفت‌وگو با سایت العربی الجدید گفت: تداوم بحران می تواند به تضعیف شورای همکاری تبدیل شده و نقض حقوق بشر را به عنوان وضعیتی جدید، حکفرما کند.

 

وی زیان رسیدن به اقتصاد قطر و طرح های توسعه ای آن را از اهداف محاصره کنندگان قطر برشمرد و گفت: کشورهای محاصره کننده (عربستان، بحرین، امارات و مصر) با وجود همه تلاش های خباثت آمیز خود در رسیدن به این هدف شکست خوردند.

 

الخاطر گفت: قطر دوست ندارد که روابط (دیپلماتیک) قطع باشد زیرا روابطی فراتر از آن در منطقه خلیج فارس حاکم است و آن هم روابط و پیوندهای خویشاوندی است که با وجود بحران نمی تواند قطع شود.

وی افزود: وقتی مسئله درخصوص برگزاری نشست ها در سطوح نظامی و امنیتی در چارچوب همکاری عربی، اسلامی و بین المللی و حتی در سطح شورای همکاری باشد، قطر متعهد به همکاری و این نشست است.

الخاطر گفت: گزینه های قطر متنوع است. ما بدون اینکه به کشورهای محاصره کننده تکیه کنیم، عملا راهبرد خود را ایجاد می‌کنیم؛ حتی اگر روابط از سرگرفته شود.

وی افزود: اما تداوم بحران بیانگر میزان گسست و تَرَک ایجاد شده در شورای همکاری است که انتظار می رفت بازیگر نخست در حل و فصل بحران ها و نزدیک کردن دیدگاه‌های کشورهای عضو آن باشد.

این مقام قطری گفت: همواره از گفت وگوی سازنده براساس احترام به حاکمیت استقبال می کنیم.

روابط در شورای همکاری خلیج‌فارس از تاریخ 5 ژوئن 2017 در پی اقدام عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین به تحریم دیپلماتیک و اقتصادی قطر با تنش‌هایی همراه شده است. این چهار کشور عربی، قطر را به حمایت از تروریسم و بی‌ثبات کردن منطقه متهم می‌کنند ولی قطر به شدت این اتهام‌ها را رد و تأکید می‌کند این اقدامات غیرقابل موجه و بر اساس ادعاهایی بی‌اساس است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.