به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای امنیتی سودان دوشنبه به معترضانی که در مقابل مراکز فرماندهی ارتش در خارطوم پایتخت تجمع کرده بودند، حمله کردند که این حمله، خود مقدمه تظاهرات روز سه شنبه هزاران نفر از مردم سودان پس از شرکت در نماز عید سعید فطر در خارطوم و سایر شهرها علیه شورای نظامی انتقالی سودان شد.

طبق اعلام پزشکانی که با مخالفان سودانی در ارتباط هستند، شمار کشته شدگان حمله دوشنبه و تظاهرات پس از آن به ۱۰۸ تن رسید و انتظار می رود که این رقم افزایش نیز داشته باشد.

"فرحان حق"، سخنگوی سازمان ملل گفت: با توجه به شرایط امنیتی سودان به طور موقت برخی از کارمندان این سازمان را از این کشور خارج می کنیم. البته، شماری از کارمندان برای انجام کارهای مهم و حیاتی در سودان می مانند.

وی درباره زمان، زمان بازگشت و تعداد کارمندانی که سودان را ترک می کنند، توضیحی نداد.

اعتراضات سودانی ها در روزهای اخیر و پس از به بن بست رسیدن مذاکره شورای نظامی انتقالی با ائتلاف "قوی الحریة و التغییر" (گروه‌های خواهان آزادی و تغییر) درباره تشکیل شورای حاکمیتی و تعداد اعضای نظامی و غیرنظامی این شورا تشدید شد.

"عمر البشیر"، رئیس جمهوری سابق سودان، در پی گسترش اعتراضات مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، اواخر فروردین امسال با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن، شورای نظامی سودان قدرت را به دست گرفت که تا به امروز با خواسته معترضان برای انتقال قدرت به دولت مدنی مخالفت کرده است.

فعالیت های سازمان ملل در سودان شامل توسعه همکاری، کمک های بشردوستانه و صلحبانی است.

نیروهای مشترک اتحادیه آفریقا و سازمان ملل نیز از سال ۲۰۰۷ در دارفور سودان مستقر هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.