دونالد ترامپ هفته گذشته با تهدید به وضع تعرفه ۵ درصدی روی واردات کالاهای مکزیکی تا زمان ادامه روند مهاجرت غیرقانونی به آمریکا، همسایه خود را غافلگیر کرد.

طبق آمار رسمی، آمریکا بیش از ۶۵۰ هزار بشکه در روز نفت از مکزیک وارد می‌کند که حدود ۱۰ درصد از کل واردات این کشور را تشکیل می‌دهد. پالایشگاه‌ها همچنین نگران هستند که مکزیک با وضع تعرفه روی واردات سوخت آمریکا که منبع عمده درآمد صنعت نفت آمریکا است، به تلافی دست بزند.

چت تامپسون، مدیرعامل انجمن تجاری "تولیدکنندگان سوخت و پتروشیمی آمریکا" اظهار کرد: اگر این تعرفه‌ها اعمال شوند و اگر به ۲۵ درصد افزایش پیدا کنند ممکن است روی رقابت پذیری صنعت پالایش آمریکا تأثیر منفی بگذارند. این گروه با دولت و کنگره در این باره به رایزنی پرداخته است.

نفت مکزیک، سنگین است و پالایشگاه‌ها آن را با نفت سبک‌تر آمریکایی مخلوط می‌کنند تا سوخت دیزل، بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی را تولید کنند. تعرفه‌ها هزینه واردات نفت سنگین مکزیک را افزایش خواهد داد. ترامپ اعلام کرده که تعرفه‌های واردات از مکزیک را هر ماه ۵ درصد افزایش خواهد داد تا در اکتبر به ۲۵ درصد برسد.

مکزیک تأمین کننده اصلی نفت سنگین برای آمریکا است به خصوص از زمانی که واشنگتن نفت ونزوئلا را هدف تحریم قرار داده و منابع تأمین نفت سنگین برای پالایشگاه‌های آمریکایی محدودتر شده است.

کسانی که سرگرم لابی هستند می‌گویند قیمت بنزین به دلیل پایین آمدن قیمت جهانی نفت، ثابت مانده است اما بدون نفت سنگین کافی، پالایشگاه‌های آمریکایی ممکن است ناچار شوند برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها با ظرفیت پایین‌تری فعالیت کنند.

بر اساس گزارش رویترز، پالایشگاه‌های آمریکایی اظهار کرده‌اند که این امر قیمت بنزین را درست زمانی که سفرهای تابستانی در آمریکا آغاز می‌شود و تقاضا برای بنزین بالاتر می‌رود افزایش خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.