«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا امروز چهارشنبه (۱۵ خرداد/ ۵ ژوئن) به شایعات منتشرشده در برخی رسانه‌ها در خصوص اقدام برخی مقام‌های کره شمالی واکنش نشان داد.

پیش از این رسانه‌های کره جنوبی مدعی شده بودند حکومت کره شمالی شماری از مقام‌های این کشور که در مذاکره با آمریکا نقش داشته‌اند را اعدام کرده است. این ادعاها البته مدتی بعد با تردیدهایی مواجه شدند.

ترامپ روز چهارشنبه در حضور نخست‌وزیر ایرلند به سوال یک خبرنگار درباره گزارش‌ها در خصوص اعدام مقام‌های کره شمالی اینطور پاسخ داد: «من به صحت این گزارش‌ها شک دارم، چون یکی از این افرادی که با او تعامل داشتیم فردی است که او را خوب می‌شناسیم؛ آدمی بسیار قوی است. آنها دوست دارند خیلی سریع کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) را مقصر کنند. گفتند که این فرد کشته شده، در صورتی که اینطور نبود و در یک مراسم تئاتر حضور داشت.»

رئیس‌جمهور آمریکا با وجود این گفت درباره چهار نفر دیگری که ادعا می‌شود اعدام شده‌اند اطلاعی ندارد. ترامپ در ادامه اظهاراتش به مسئله احتمال توافق با کره شمالی پرداخت.

او گفت: «درباره چهار نفر دیگر اطلاعی ندارم، اما در وضعیت جالبی قرار داریم. فکر می‌کنم آنها (کره شمالی) دوست دارند توافق کنند. باید ببینیم اوضاع چطور پیش می‌رود. تا کنون اوضاع خوب پیش رفته است، چون آنها برای مدت زمان طولانی موشک و سلاح هسته‌ای آزمایش نکرده‌اند.»

ترامپ گفت: «همان‌طور که می‌دانید وقتی من رئیس‌جمهور شدم، آنها دائم یا سلاح هسته‌ای آزمایش می‌کردند یا موشک‌های بالیستیک، اما الان خبری نیست. فکر می‌کنم کیم می‌خواهد با ما توافق کند و من هم دوست دارم توافق کنم. چشم به راه دیدار او در زمان مناسب هستم. یکی از افرادی که می‌گفتند اعدام شده اصلاً اعدام نشده بود.»

روزنامه محافظه‌کار «چوسان ایلبو» هفته گذشته مدعی شد به دلیل شکست مذاکره دوم کیم و ترامپ در «هانوی» ویتنام و به تبع آن رد درخواست پیونگ‌یانگ برای کاهش تحریم‌های اعمال شده از سوی واشنگتن، «کیم هیوک چول» فرستاده ویژه کره شمالی درباره مذاکرات اتمی به آمریکا و مذاکره‌کننده این کشور، اعدام شده و «کیم یونگ چول» رئیس دستگاه اطلاعاتی پیشین این کشور نیز به اردوگاه کار اجباری تبعید شده است.

علی‌رغم این، خبرگزاری «کی‌سی‌اِن‌اِی» که رسانه رسمی کره‌شمالی محسوب می‌شود، روز دوشنبه تصاویری را از شرکت مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی این کشور در یک کنسرت منتشر کرد که در آن کیم یونگ چول نیز حضور داشت.

روز سه شنبه (دیروز) نیز شبکه خبری آمریکایی «سی‌‌ان‌ان» اذعان کرد کیم هیوک چول نیز در واقع زنده است. «ویل رایپلی»، خبرنگار این شبکه به نقل منابعی ناشناس نوشت که این مقام کره‌شمالی به دلیل نقش در شکست مذاکرات هانوی، در حال بازجویی است و در بازداشت به‌سر می‌برد. رایپلی نوشت همچنان «مجازات سخت» ممکن است در انتظار آقای کیم باشد.

منابع خبرنگار آمریکایی همچنین گفته‌اند «کیم سونگ های»، مذاکره‌کننده دیگر کره‌شمالی و همچینن «سین های یونگِ» مترجم نیز در بازداشت هستند. روزنامه چاپ کره‌جنوبی مدعی شده بود این دو نفر نیز اعدام شده‌اند.

با وجود تصاویر خبرگزاری کره‌شمالی از مذاکره‌کننده ارشد این کشور، منابع رایپلی گفته‌اند که کیم یونگ چول به اردوگاه کار اجباری فرستاده نشده بلکه «در دفترش وادار به سکوت و مجبور به نوشتن بیانیه‌هایی در انتقاد از خود» شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.