به گزارش خبرگزاری آناتولی، شورای صلح و امنیت آفریقا وابسته به این اتحادیه در حساب توئیتری خود اعلام کرد که این تصمیم در نشستی فوق العاده در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی درباره اوضاع سودان، اتخاذ شد.

در این جلسه گزارشی از سوی موسی فکی کمیسر اتحادیه آفریقا و محمد حسن ولد لبات نماینده وی درباره اوضاع خارطوم پایتخت سودان ارایه شد.

این در حالی است که ماه مه گذشته اتحادیه آفریقا به شورای نظامی سودان ۶۰ روز مهلت داد تا قدرت را به دولت انتقالی واگذار کند.

کمیته مرکزی پزشکان سودان بامداد چهارشنبه در آخرین گزارش خود از قربانیان تیراندازی نیروهای واکنش سریع به معترضان برابر مقر وزارت دفاع اعلام کرد که شمار کشته‌های اعتراضات به ۶۰ تن رسیده است.

شورای امنیت روز سه شنبه برای بررسی بحران سودان جلسه غیر علنی تشکیل داد و "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی از گزارش‌های رسیده از سودان، خواستار انجام تحقیقات مستقل در این باره شد.

تظاهرات مردم سودان علیه دولت عمر البشیر از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) ابتدا به خاطر افزایش قیمت نان آغاز شد، اما به سرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و تظاهر کنندگان خواستار سرنگونی دولت البشیر شدند که سرانجام حکومت وی ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش سرنگون شد.

معترضان رفته رفته خواسته‌های خود را افزایش دادند که پایان یافتن حکومت "عمر البشیر" و ایجاد یک حکومت دمکراتیک از خواسته‌های بعدی معترضان بود.

اکنون گروه‌های معترض سودانی خواستار کنار رفتن نظامیان و انتقال مسالمت آمیز قدرت به یک شورای غیر نظامی و تشکیل حکومت دمکراتیک هستند و برای رسیدن به خواسته‌های خود همچنان به اعتراض و تحصن در خیابان‌ها و میدان اصلی پایتخت و مقابل وزارت دفاع ادامه می‌دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.