«هریت بالدوین» معاون وزیر خارجه انگلیس در امور آفریقا با اعلام این خبر افزود که از سفیر سودان خواسته تا به شورای نظامی کشورش اعلام کند که انگلیس از تحولات اخیر در این کشور متأثر است و از این شورا می‌خواهد به میز مذاکره با معترضین برگردد.

وی تصریح کرد که دولت لندن از گزارش‌های معتبری که موید اعمال خشونت علیه معترضان مسالمت آمیز باشد، ناراحت است و سودان بایستی هرچه سریع‌تر به سمت استقرار یک دولت متمدن حرکت کند.

تظاهرات مردم سودان علیه دولت عمر البشیر از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) ابتدا به خاطر افزایش قیمت نان آغاز شد، اما به سرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و تظاهر کنندگان خواستار سرنگونی دولت البشیر شدند که سرانجام حکومت وی ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش سرنگون شد.

معترضان رفته رفته خواسته‌های خود را افزایش دادند که پایان یافتن حکومت "عمر البشیر" و ایجاد یک حکومت دمکراتیک از خواسته‌های بعدی معترضان بود.

اکنون گروه‌های معترض سودانی خواستار کنار رفتن نظامیان و انتقال مسالمت آمیز قدرت به یک شورای غیر نظامی و تشکیل حکومت دمکراتیک هستند و برای رسیدن به خواسته‌های خود همچنان به اعتراض و تحصن در خیابان‌ها و میدان اصلی پایتخت و مقابل وزارت دفاع ادامه می‌دهند.

سازمان ملل متحد با استناد به شرایط ناامن حاکم بر سودان، از تصمیم خود برای خروج موقت برخی نیروهای غیرنظامی اش از این کشور خبر داد.

اتحادیه آفریقا هم عضویت سودان را تا زمان واگذاری قدرت به غیرنظامیان به حالت تعلیق درآورد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.