روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی نوشت، با موافقت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، کمپانی تسلیحات سازی ریتون با تبادل اطلاعات و فناوری با عربستان می‌کند به ریاض این امکان را می‌دهد تا بمب‌های هدایت شونده لیزری بسازد.

قطعاتی که عربستان اجازه دارد با همکاری کمپانی ریتون بسازد، سیستم‌های کنترل و قطعات الکترونیکی اصلی برای بمب‌های هدایت شونده دقیق سری " Paveway" ریتون است.

به نوشته این روزنامه این خط تولید بخشی از بسته تسلیحاتی ۸/۱ میلیارد دلاری آمریکا برای عربستان امارات متحده عربی و اردن است که حدود دو هفته پیش اعلام شد. دولت ترامپ بدون تایید کنگره این معامله را انجام داده و آن را بسته اضطراری خواند

این معاهده قانوگذاران آمریکایی را متعجب کرد و خشم آناk را به دلیل عدم توجه دولت به کنگره به دنبال داشت.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که چنین تسلیحاتی باعث کشتار جمعی غیرنظامیان می‌شود که از جمله آن می‌توان به حمله به صنعا، یمن در ۲۰۱۶ با ۱۵۰ کشته اشاره کرد.

این اقدام از سوی ترامپ باعث نگرانی قانونگذاران در کنگره آمریکا شده که از جمله آنها می‌توان به متحدان وی اشاره کرد که فروش تسلیحاتی به عربستان را به دلیل نگرانی‌های مربوط به نقض‌های حقوق بشری از سوی عربستان از جمله تلفات انسانی در نبرد علیه یمن و قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف سعودی به حالت تعلیق در آورده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.