فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص اصلی‌ترین دغدغه دولت در ماه‌های اخیر گفت: پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه مهمترین دغدغه دولت تامین نیازهای واحدهای تولیدی و جلوگیری از بیکار شدن کارگران این مجموعه‌ها بود به طوری که امروز همکاران من در دولت شب و روز به این مساله فکر می‌کنند که چه راهکاری در پیش بگیرند تا به تولید کشور آسیبی نرسد و بیکاری بیش از این افزایش پیدا نکند.

 

وی ادامه داد: دولت در سال گذشته نزدیک به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی داده و به رغم تحریم‌ها سعی کرده به گونه‌ای عمل کند که واردات مواد اولیه کمترین مشکل را داشته باشد. دشمن با تمام قوا ایستاده که نفت ما صادر نشود و اگر صادر شد نتوانیم پول آن را به کشور برگردانیم و از طرف دیگر با روش‌های متفاوت به دنبال این است که صادرات غیرنفتی ما را به حداقل برساند.

وی در خصوص بازگشت ارز صادراتی گفت: در دو ماه اخیر شاهد همکاری خوبی از سوی صادرکنندگان  بخش خصوصی با دولت بودیم و به میزان قابل توجهی ارز به کشور برگردانده شده است و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

دژپسند در خصوص فعال شدن خط مالی اینستکس گفت: از زمانی که اروپایی‌ها اعلام کردند این خط را ظرف هفته‌های آینده فعال خواهیم کرد آمریکایی‌ها شروع به تهدید کردند اما من فکر نکنم این تهدیدها کارساز باشد و ما اکنون زمینه  راه‌اندازی این کانال مالی را با اروپا آغاز کردیم و فکر می‌کنم به زودی به صورت رسمی و با حجم بالا این کانال راه‌اندازی شود.

وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص کنترل بازار ارز گفت:‌ دولت تدابیری برای کنترل این بازار اندیشیده از جمله اینکه عرضه ارز را در بازار بیشتر کند و تقاضاهای غیرواقعی را مدیریت کند اما باید این را در نظر داشته باشیم که برخی عوامل اقتصادی بر قیمت ارز تاثیرگذار است و سایر عوامل نیز اثرات خاص خودش را دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.