روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الأوسط با انتشار گزارشی به نقل از فرماندهان امنیتی و منابع لیبیایی نوشت که عناصر گروه تروریستی داعش در بیش از یک شهر لیبی در جنوب و غرب این کشور جولان می‌دهند و همین مسأله نشانه‌ای از بازگشت زودهنگام این گروه و استقرار آن در لیبی است که پیشتر از آن بیرون شده بود و برای این کار از جنگ کنونی میان نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" به ریاست خلیفه حفتر و دولت توافق ملی به ریاست فائز السراج به سود خود استفاده می‌کند.

در همین راستا، چند تن از اهالی شهرهای جنوب لیبی اعلام کردند که در هفته گذشته شاهد پرسه‌زنی عناصر داعش در اطراف شهرک‌های خود واقع در مناطق دوردست در مناطق صحرایی بوده‌اند.

جبریل بوسنه، از اهالی شهر مرزق نیز گفت که تعدادی از ساکنان این شهر ورود تعدادی نیروی مسلح با خودروهای مسلح و پرچم سیاه به داخل مرزق را رصد کرده‌اند اما بلافاصله این نیروها شهر را به سمت صحرا ترک کردند و باعث ترس اهالی این شهر شدند.

این منبع به الشرق الأوسط گفت: ما می‌دانیم که گروه‌های تروریستی مستقر در مرزهای کوهستانی منطقه، هرگز ما را رها نخواهند کرد و آنها فرصت را برای حمله به شهرک‌هایمان برای کشتار و سرقت غنیمت خواهند شمرد. اوضاع از هم پاشیده کشور این اجازه را به داعش می‌دهد تا پس از گذشت سال‌ها از شکستش در شهرهایی که قصد تشکیل حکومت ادعاییش را در آنها داشت، برای انتقام به کشور بازگردد.

این اتفاق در شهرهای أوباری و اطراف سبها نیز تکرار شده است؛ طوری که برخی از فعالان در جنوب لیبی گفته‌اند که مرزها باز است و نبود امنیت پرسه‌زنی عناصر داعش در جنوب لیبی را تسهیل کرده است.

این در حالی است که مناطق "الفقهاء" و "زلة" در جنوب لیبی مورد حملات مداوم عناصر داعش قرار گرفتند و این عناصر پیشتر عبدالکافی أحمد، از عناصر گارد حفاظت الفقهاء و احمد ساسی، رئیس شورای محلی آن را ترور کرده بودند.

اوضاع سیاسی و امنیتی لیبی اراضی وسیعی را در اختیار داعش قرار داده تا آزادانه در آن تحرک و فعالیت کنند و همین مسأله عناصر این گروه را بر آن داشت تا به شهر ساحلی درنه در شرق لیبی بازگردند.

در همین راستا، طبق پیشبینی گزارش‌های محلی و بین‌المللی‌، جنگ تروریست‌ها پس از شکست داعش در سوریه و عراق به کشورهای ساحل آفریقا کشیده خواهد شد. همچنین در این گزارش‌ها نسبت به یک "محیط حاصلخیز" در لیبی برای برپایی "حکومت ادعایی" داعش هشدار داده شده است.

این در حالی است که سیاستمداران و اعضای پارلمان وابسته به نیروهای ارتش ملی لیبی عملیات نظامی در طرابلس را با حضور دوباره عناصر داعش در ارتباط می‌دانند و تأکید کردند که پس از "آزادسازی" پایتخت از غیرنظامیان تمامی عملیات‌های تروریستی در درنه و برخی شهرهای دیگر پایان خواهد یافت.

از سوی دیگر، محمد الغصری، سخنگوی عملیات "البنیان المرصوص" وابسته به دولت توافق ملی لیبی اعلام کرد که نیروهای این عملیات حضور عناصر داعش در منطقه "القره بوللی" واقع در ۶۰ کیلومتری طرابلس را رصد کرده‌اند.

وی ضمن خطرناک خواندن حضور دوباره داعش، تاکید کرد که تنها گروه‌های تروریستی از جنگ بر سر طرابلس سود می‌برند و به دنبال استقرار دوباره هستند.

در همین راستا، موسسه آمریکایی تحقیقات استراتژیک استراتفور با انتشار گزارشی اعلام کرد که دامنه حضور گروه تروریستی داعش بار دیگر در لیبی گسترش می‌یابد و عملیات این گروه در درنه و مناطق دیگر این کشور بیانگر آن است که این گروه تروریستی بار دیگر فعالیت خود را در منطقه افزایش داده‌ است.

این موسسه همچنین از فعالیت دوباره داعش همزمان با آغاز سومین ماه جنگ طرابلس هشدار داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.