روزنامه نیویورک تایمز ، در شماره امروز خود خبر از افشای قرارداد محرمانه آمریکا با عربستان، اردن و امارات پرده برداشت. قرارداد ۸ میلیاردی تسلیحاتی ترامپ با عربستان حاکی از آن است که جدا از قرارداد سال گذشته که ۱۱۰ میلیارد برآورد شده بود، شامل بمب های فوق پیشرفته است که گفته می شود هم طراز سلاح کشتار جمعی است.

به نوشته این روزنامه این خط تولید بخشی از بسته تسلیحاتی ۸/۱ میلیارد دلاری آمریکا برای عربستان امارات متحده عربی و اردن است که حدود دو هفته پیش اعلام شد. دولت ترامپ بدون تایید کنگره این معامله را انجام داده و آن را بسته اضطراری خواند.

این در حالی است که واشنگتن و تهران در تنش بی سابقه ای به سر میبرد. وضعیت آشفته منطقه با طرح معامله قرن، همچنین پرونده های سوریه، یمن، لیبی، سودان و الجزایر، رقابت تسلیحاتی شدیدی را در میان عرب های منطقه، خصوصا خلیج فارس شدت بخشیده است. برخی از رسانه های خبری غرب معتقدند خروج ایران از بخشی از توافقنامه برجام باعث شده است که عرب ها احساس کنند که ممکن است ایران به سلاح اتمی دسترسی پیدا کند و این مساله سبب شده است که آنها میلیاردها دلار هزینه این بمب های فوق پیشرفته را متقبل شوند.عربستان در مسابقه تسلیحاتی به سر می برد که تاکنون کمتر درمورد آن شنیده ایم اما ریاض تشنه دستیابی به تسیلحات هسته ای است و خانواده ترامپ در این راه به سعودی ها کمک می کند.

در همین باره وب سایت شبکه خبری سی ان ان،  در این تحلیل به قلم "نیک پتن والش" نوشت:  شاید کاخ سفید خود را گرفتار این ادعا که ایران بدنبال تسلیحات هسته‌ای است، کرده اما با این عمل موجب تسریع مسابقه تسلیحاتی در منطقه شده، مسابقه‌ای که در آن خانواده حاضر در کاخ سفید و خانواده حاضر در کاخ سعودی با یکدیگر در ارتباط هستند.

هیاهویی که رئیس جمهوری ترامپ درمورد وضعیت منطقه به راه انداخته موجب شده تا قرارداد نظامی با عربستان سعودی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد، این درحالیست که ارزش تأیید شده قرارداد تسلیحاتی با ریاض تا ماه اکتبر گذشته ۱۴ میلیارد دلار بود.

تحلیلگر اسی ان ان ادامه داد: جدای از آن، دولت ترامپ ماه گذشته با دور زدن کنگره و اعلام وضعیت فوق العاده با ادعای تشدید تهدید ایران، تلاش کرد تا تسلیحات نظامی به ارزش هشت میلیارد دلار دیگر به عربستان، اردن و امارات بفروشد.

پتن والش نوشت: اما عربستان تلاش می‌کند تا با توجه به آشفتگی وضعیت، هر آنچه می‌خواهد در این زمینه خریداری کند و فقط به اقدام خرید تسلیحات و آن هم تسلیحات متعارف از آمریکا نمی‌پردازد، حتی از رقبای واشنگتن نیز خواستار خرید تسلیحات نظامی آن هم از نوع غیرمتعارف و کشتارجمعی شده است.

به نوشته این تحلیلگر آمریکایی، اسناد اطلاعاتی محرمانه که نزد کنگره آمریکا بوده و به رؤیت سی ان ان رسیده حاکی از آن است که ریاض در سال‌های اخیر برای خرید تسلیحات نظامی از جمله موشک‌های بالستیک به پکن روی آورده، این درحالیست که به موجب پیمانی اختیاری (داوطلبانه) در سال ۱۹۸۷، ریاض را از خرید فن آوری که به موجب آن می‌تواند به تسلیحات کشتار جمعی دست یابد، از آمریکا منع می‌کند، و همین امر عربستان را وادار ساخته تا به طرف چینی در این زمینه دست دراز کند.

 پادشاهی سعودی تلاش دارد تا بهترین زرادخانه تسلیحاتی در منطقه را دارا باشد، در همین حال وزارتخارجه آمریکا تاکید دارد تا عربستان به پیمان منع تسیلحات کشتار جمعی پایبند باشد.

پتن والش در ادامه تحلیل خود نوشت: درحالیکه ریاض از یک راکتور کوچک هسته‌ای برخوردار و برنامه هسته‌ای آن تحت نظر سازمان بین المللی انرژی اتمی است و آن را برنامه هسته‌ای صلح آمیز می‌داند اما "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان سال گذشته میلادی تهدید کرد "بدون شک چنانچه ایران دست به تولید بمب هسته‌ای زند ما نیز این قضیه را به فوریت هرچه تمام تر دنبال خواهیم کرد".

سی ان ان در تارنمای خبری خود نوشت: درحالیکه اکنون نشانه‌هایی دال بر دنبال کردن تسلیحات هسته‌ای از سوی ریاض دیده نمی‌شود اما در بازار جهانی شرکت‌هایی وجود دارند که قادر به فروش و در اختیار گذاردن چنین فن آوری به چنین کشوری هستند که دارای بزرگترین ذخایر هیدروکربن جهان است.

پتن والش تحلیلگر و خبرنگار سی ان ان افزود: اکنون یک راکتور تحقیقاتی آرژانتینی به درخواست عربستان در حال توسعه است و بحث برانگیزتر آنکه ریاض به دنبال فن آوری هسته‌ای از سوی چندین شرکت غیر وابسته به آمریکا است.

سی ان ان نوشت: این شرکت‌ها هفت مجوز را از وزارت انرژی آمریکا برای در اختیار گذاردن فن آوری و اطلاعات حساس به دیگران، دریافت کرده‌اند، این مجوزها که به نام مجوز "۸۱۰" معروف است، باعث خشم بسیاری از نمایندگان دموکرات کنگره شده و با وجود دو ماه فشار از سوی دموکرات‌های سنا همچنان نام این شرکت‌ها مخفی نگاه داشته شد.

دخالت خانواده ترامپ در انتقال اطلاعات فن آوری هسته‌ای به ریاض

پتن والش در ادامه تحلیل خود افزود: سناتورهای سنا نسبت به دخیل بودن خانواده ترامپ در انتقال برخی اطلاعات حساس فن آوری هسته‌ای به ریاض بدگمان هستند.

بنابر این گزارش، "تیم کین" (Tim Kaine) سناتور دموکرات از ایالت ویرجینیا در بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد که وی پرسش‌های جدی درباره اینکه آیا تصمیم به انتقال اطلاعات هسته‌ای بنابر مسائل مالی خانواده ترامپ گرفته شده یا مبتنی بر منافع مردم آمریکا، دارد.

سی ان ان نوشت: "جرد کوشنر" مشاور و داماد ترامپ در مصاحبه اخیر خود با (تارنمای خبری آمریکایی) "اکسیوس" (Axios) درمورد مذاکره و ارتباط شخصی با ولیعهد عربستان، که همگان می‌دانند این دو روابط نزدیکی بایکدیگر دارند، امتناع ورزید.

مقامات سعودی مدعی هستند که راکتورهای هسته‌ای برای شیرین کردن آب دریا کاربرد دارند اما ماهیت خفته خریداری چنین راکتورهایی موجب نگرانی بزرگتری است، ایران در یک دهه گذشته به دلیل کسب فن آوری هسته‌ای برای راکتور اتمی خود که آن را از روس‌ها گرفته در معرض انتقاد شدید قرار دارده و بعدها از سوی آمریکا متهم به دنبال کردن ساخت تسلیحات هسته‌ای شد.

تحلیلگر سی ان ان افزود: در منطقه‌ای که از جنگ و درگیری خسته است، تصمیم کاخ سفید مبنی بر تجهیز و سیراب کردن عطش تسلیحاتی بیشتر و بهتر عربستان، آینده‌ای نامعلوم را برای این منطقه در سال‌های آتی رقم می‌زند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.