دکتر سورنا ستاری در نشست خبری اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه با تاکید بر اینکه هفته جاری یک هفته استارتاپی است، افزود: در هفته جاری علاوه بر برگزاری اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه هشتمین دوره رویداد اینوتکس را در پیش رو داریم و نمایشگاه اینوتکس که از امروز (یکشنبه) آغاز به کار می‌کند، با گستردگی بیشتر و مهمانان خارجی بیشتر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس اسکاپ در روزهای ۲۱ تا ۲۲ خرداد ماه، خاطر نشان کرد: سال گذشته کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل با عنوان اسکاپ در تایلند برگزار شد و در این نشست از سوی ایران برگزاری مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه مطرح شد که مورد تایید اعضا قرار گرفت.

ستاری با تاکید بر اینکه ریاست اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه بر عهده ایران است، یادآور شد: این نشست در روزهای ۲۱ تا ۲۲ خرداد ماه در تهران برگزار می‌شود و ایران میزبان پنجاه کشور جهان خواهد بود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود وزرای آموزش عالی و معاونان سازمان ملل را از جمله مدعوان این نشست ذکر کرد و در این باره اظهار کرد: ایجاد شبکه‌های استارتاپ‌های ایران و اقیانوسیه از جمله موضوعات مطرح در این نشست خواهد بود که این شبکه با محوریت ایران ایجاد خواهد شد.

ستاری به توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور اشاره کرد و با تاکید بر اینکه ایران بزرگترین استارتاپ‌ها را در منطقه دارا است، بیان کرد: با اقداماتی که در سال‌های اخیر رخ داد، ایران توانسته است در حوزه نوآوری با ۵۵ پله ارتقا، رتبه خود را ارتقا دهد که این امر انگیزه‌ای برای سایر کشورها شده است که بتوانند با این تجربیات ایران آشنا شوند.

وی بازدید از پارک‌های علم و فناوی، شتاب دهنده‌ها و نمایشگاه‌های اینوتکس را از برنامه‌های جانبی این نشست عنوان و در ادامه خاطر نشان کرد: امیدواریم با برگزاری این نشست علاوه بر توسعه اکوسیستم نوآوری در کشور بتوانیم محصولات دانش بنیان را در کشور رقم بزنیم.

معاون علمی وفناوری رییس‌جمهور همچنین با تاکید بر اینکه ایران در حوزه آی سی تی نهمین کشور جهان است، گفت‌: اینکه ما چگونه بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم تا با زبان فارسی اقدام به توسعه بازار کنیم، نیاز به راهکارهایی دارد، ولی برخی از استارتاپ‌ها که دارای زبان فارسی هستند جزو سایت‌های پر بازدید دنیا قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه اظهاراتش همچنین تمرکز بر روی استارتاپ‌ها در حوزه‌های فناوری نوین را از برنامه‌های جدی معاونت علمی در سال جاری نام برد و یادآور شد: در حوزه آی سی تی کمتر نیاز به حمایت‌های دولتی است و از این رو ما به سمت فناوری‌های جدید مانند سلول‌های بنیادی، سلامت، آب و محیط زیست متمرکز شدیم تا بتوانیم اکوسیستم نوآوری را در این حوزه‌ها شکل دهیم.

ستاری با اشاره به تکراری بودن برخی از حوزه‌های آی سی تی، توضیح داد: به منظور جلوگیری از این امر ما دو هزار ایده موفق را به شتاب دهنده‌ها معرفی کردیم و شرکت‌ها می‌توانند بر روی این ایده ها تمرکز کنند که این امر نیاز به اکوسیستمی دارد تا این ایده‌ها به ثمر برسد.

به گفته وی با همت محققان حوزه آی سی تی در حال حاضر تراکنش اینترنتی کشور از مرز هزار میلیارد تومان گذشته است که این هنر جوانان خلاق کشور را نشان می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.