گاردین گزارش داد، به گفته چندین منبع مطلع در آمریکا و در منطقه، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا کمتر از دو ماه پیش تماس تلفنی جالب توجهی با خلیفه حفتر، فرمانده "ارتش ملی لیبی" داشت و دولت او اکنون به این ژنرال کهنه‌کار بی‌اعتنایی می‌کند و دولت آمریکا در حال بازنگری در سیاستش در قبال جنگ داخلی لیبی است.

خلیفه حفتر و ارتش ملی لیبی که از تماس تلفنی ۱۵ آوریل جان گرفتند، لابی‌هایی را در واشنگتن استخدام کردند تا سفر رسمی او یا یکی از مشاوران ارشدش را به آمریکا هماهنگ کند. او تلاش داشت تا روی این موضوع تاکید کند که در حمله به دولت تحت حمایت سازمان ملل در طرابلس از حمایت آمریکا برخوردار است.

با این حال، شرکت "لیندن استراتجیز" که با قرارداد یکساله به ارزش دو میلیون دلار استخدام شده است، تاکنون نتوانسته پیشرفتی حاصل کند چون تغییراتی درون دولت ترامپ به وجود آمده است. با وجود یک رئیس‌جمهوری ناآرام که نشان داده است از سوی کشورهای حوزه خلیج‌فارس و مصر به سمت لیبی ترغیب شده بود، سیاست این کشور دوباره می‌تواند متغیر شود.

با این وجود خبرگزاری نووا ایتالیا به نقل از منابع آگاه گزارش داد خلیفه حفتر دعوت‌نامه رسمی برای سفر به ایالات متحده در اواسط ماه میلادی جاری دریافت کرده است.

تاکنون مقام‌های آمریکایی تاکید داشته‌اند تماس تلفنی ترامپ با حفتر لطفی در حق عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر بوده است. سیسی چند روز پیش از آن تماس، سفری به واشنگتن داشت و آمریکایی‌ها می‌گویند این امر به معنای تغییر در سیاست آمریکا نبوده است.

جاناتان وینر، سفیر سابق آمریکا در لیبی می‌گوید: مقام‌های وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا از تماس ترامپ اطلاعی نداشتند، چه رسد به اینکه بخواهند از آن حمایت کنند.

در ادامه سردرگمی‌ها درون دولت ترامپ، هیات آمریکا در سازمان ملل به دستور کاخ سفید از قطعنامه مورد حمایت انگلیس که خواستار پایان حملات حفتر می‌شد، پشتیبانی نکرد. بلومبرگ گزارش داد، ترامپ و جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا به صورت ضمنی از این حملات حمایت می‌کنند و حفتر به مقام‌های ارشد سازمان ملل گفته است که بولتون به این عملیات چراغ سبز نشان داده است، به شرط اینکه او سریع عمل کند. کاخ سفید واکنشی به این ادعا نداشته است.

با این حال یک مقام سابق دولت اوباما می‌گوید، حفتر پیشتر هم چنین ادعاهایی که بعداً بی‌اساس بودن آنها اثبات شد، داشته است. یک منبع مطلع هم گفت: مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اکنون روی لیبی تمرکز کرده است و تلاش دارد تا فرایند سیاستگذاری را به مسیر اول بازگرداند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.