روزنامه جمهوریت گزارش داد٬ مراد یتکین روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی مشهور ترکیه توانسته است به متن کامل نامه پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا به ژنرال خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه٬ دست پیدا کند.

روزنامه جمهوریت٬ پایگاه خبری تحلیلی تی 24، شبکه تلویزیونی ترکی فاکس خبر و بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی ترکیه معتقدند که چنین تهدیداتی در تاریخ روابط آمریکا و ترکیه فقط ۵۰ سال پیش و در دوران تحرکات ترکیه در قبرس روی داده و تیم سیاسی٬ دفاعی و امنیتی دولت اردوغان٬ باید در مورد چند و چون پاسخ داده به تهدیدات شاناهان٬ تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کند.

آنان بر این باورند که متن نامه تهدیدآمیز کفیل وزارت دفاع آمریکا به وزیر دفاع ترکیه٬ نشان دهنده این است که روابط سیاسی٬ اقتصادی و امنیتی این دو کشور به پیچ تاریخی خاصی رسیده است.

متن اولتیماتوم شاناهان به آکار

جناب وزیر! استقبال از شما در پنتاگون در ماه آوریل و همچنین تماس تلفنی شما با بنده در ۲۸ می سال جاری بسیار رضایت بخش بود. این دیدارها و گفت‌وگوها ارزشمند هستند و به روابط دو کشور ارج و بهای بیشتری می‌دهند.

همچنین از دریافت نامه شما در ششم آوریل بسیار مسرور شدم و بر این بارم که تماس‌های ما به همکاری‌ها٬ گفت‌وگوها و شراکت استراتژیک آمریکا و ترکیه ارزش و بهای بیشتری می‌دهد، اما باید گفت اعزام افسران نظامی ترکیه به روسیه برای فرا گرفتن کار با سامانه موشکی اس ۴۰۰ موجب ناامیدی و ناراحتی ما شد.

همچنان که به خاطر دارید در بیست و هشتم ماه می در گفت‌وگوی تلفنی خود به طور مفصل در این مورد صحبت کردیم و اعلام شد که اگر ترکیه در مورد خرید و انتقال اس ۴۰۰ اصرار بورزد٬ ما در مورد تداوم عضویت ترکیه در برنامه تولید مشترک هواپیماهای جنگنده اف ۳۵ ناچار به تصمیم‌گیری خواهیم بود.

با اعلام مجدد این موضوع که به روابط ارزشمند دوسویه اهمیت ویژه‌ای می‌دهیم، اما در صورتی که موشک‌های اس ۴۰۰ به ترکیه تحویل داده شوند٬ هواپیماهای اف۳۵ در اختیار شما قرار نخواهد گرفت و هنوز گزینه انصراف از خرید موشک‌های اس ۴۰۰ بر روی میز و پیش روی شماست.

پیش از دیدارمان در ژوئن ۲۰۱۹ در گردهمایی بروکسل به شما اطلاع داده بودم که آمریکا عضویت ترکیه در گروه همکاری‌های هواپیمای اف ۳۵ را تا ۳۱ ژوئیه معلق می‌کند و این موضوع در پیوست نامه ذکر شده بود.

تا تاریخ مزبور اگر نه همه خلبانان٬ بلکه اغلب آنها آموزش‌های خود را به پایان رسانده‌اند. امکان اتمام آموزش دیگر افسران موجود نیز فراهم خواهد شد، اما اطلاع داده شد که انتظار داریم خلبانان آموزش داده شده به ترکیه بازگردانده شوند و نیروهای جدید آموزشی به آمریکا اعزام نشوند.

در تاریخ ۱۲ ژوئن سال جاری میلادی نشست میزگرد روسای نظامی گروه تولید کننده جنگنده اف ۳۵ برگزار خواهد شد.

پیش‌بینی می‌کنیم که ترکیه در این میزگرد حضور نداشته باشد و ناچار شویم که در به‌روز کردن اسناد تولید این هواپیما٬ ترتیبات جدید داده شود و به شکل مطلوب به همکاری و عضویت اداری و اجرایی در این گروه پایان داده می‌شود.

تمام مسائل مرتبط با هواپیمای اف ۳۵ ارتباط دقیقی با خرید موشک اس ۴۰۰ دارد. از آن جایی که آمریکا با روسیه روابط خصمانه دارد چنین چیزی می‌تواند مشمول قوانین تحریم موسوم به قوانین مرتبط با تحریم دشمنان آمریکا (CAATSA) شود.

همچنین لازم است اطلاع داده شود که در کنگره آمریکا از هر دو سوی احزاب جمهوریخواه و دموکرات اراده جدی برای مخالفت با خرید اس ۴۰۰ از سوی ترکیه وجود دارد و ممکن است کشور شما بر اساس قانون مقابله با دشمنان آمریکا٬ شامل تحریم شود.

لازم است به این نکته اشاره شود که موشک‌های اس ۴۰۰ فقط تهدیدی علیه هواپیماهای اف۳۵ نیست بلکه به ضرر ترکیه٬ ملت شما٬ ایالات متحده و کشورهای عضو ناتو است و امکانات ناشی از همکاری و عضویت شما در ناتو تحت تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت.

چنین چیزی می‌تواند موجب وابستگی افراطی اقتصادی و دفاعی ترکیه به روسیه٬ خطر سقوط و ورشکستگی شود و ادامه این مسیر منجر به مشکلات بسیاری در درآمد ملی٬ روابط تجاری بین‌المللی و مسائل استخدامی و کار در ترکیه خواهد شد.

جناب رئیس جمهور ترامپ معتقد است که حجم ۲۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری آمریکا و ترکیه می‌تواند به ۷۵ میلیارد دلار برسد، اما ادامه مسیر فعلی ترکیه در مورد موشک‌های اس ۴۰۰ می‌تواند منجر به تحریم شود.

به شما اطمینان می‌دهم که این موضوع را با در نظر گرفتن همکاری‌های امنیتی و اصل احترام مورد بررسی قرار داده‌ایم. منتظر پاسخ و تداوم گفت‌وگوها هستم.

اردوغان و تهدیدات آشکار ترامپ

متن نامه شاناهان٬ اگر چه محترمانه است، اما در همان حال٬ لحن و حال و هوای نظامی و دفاعی دارد و می‌توان آن را یک اولتیماتوم آشکار دانست. اولتیماتومی که تهدیدات سال گذشته را به خاطر می‌آورد.

در سال 2018 میلادی٬ ترکیه به خاطر زندانی کردن کشیش برانسون با مشکلات بزرگی روبرو شد و تحریم‌های اعمال شده آمریکا بر ترکیه٬ موجب سقوط ارزش پول ملی ترکیه و رشد ناگهانی قیمت دلار شد.

این شوک بزرگ موجب آن شد که بخش‌هایی از بازار مالی٬ کار و تولید و واردات در ترکیه با مشکل روبرو شود.

در آن مقطع٬ اردوغان ناچار شد به منظور هموار سازی مسیر پیروزی حزب خود در انتخابات سال ۲۰۱۹ میلادی٬ برانسون را آزاد کند.

این در حالی بود که او به اتهام همدستی با کودتای گولن و همکاری با پ.ک.ک زندانی شده بود و آزادی مصلحتی او موجب آن شد که یک بار دیگر منتقدین حزب عدالت و توسعه٬ استقلال دستگاه قضای ترکیه و دخالت اردوغان در احکام قضات و محاکم قضایی را زیر سوال ببرند.

حالا هم در آستانه برگزاری انتخابات استانبول٬ یک بار دیگر اراده ملی ترکیه و دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه در برابر آزمونی بزرگ قرار گرفته است. اما این بار وضعیت اندکی فرق می‌کند. چرا که این بار٬ قرار نیست فقط مسائل داخلی در نظر گرفته شود و احتمالاً در صورتی که بر اثر فشارهای جدید٬ گزینه تسلیم شدن در برابر واشنگتن در دستور کار قرار بگیرد٬ در این صورت٬ نه تنها اعتبار سیاسی و دیپلماسی ترکیه در برابر روسیه زیر سوال می‌رود بلکه ممکن است این مساله تبعات سیاسی و اقتصادی جدیدی برای ترکیه به دنبال آورد.

حال باید دید٬ ترکیه در این موضوع به چه شکلی عمل می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.