اسکای نیوز گزارش داد، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ناصر بوریطه، همتای مراکشی خود اعلام کرد: اگر کسی طرح آمریکایی موسوم به "معامله قرن" را دیده است لطفا آن را به ما هم اطلاع بدهد.

وی در ادامه افزود: البته من در دیدار میان امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شرکت داشتم و گویا چنین طرحی وجود دارد.

لودریان تاکید کرد: مواضع ما این است که راهکاری به جز به رسمیت شناختن راهکار تشکیل دو کشور که فلسطینیان و اسرائیلی‌ها کنار یکدیگر با امنیت زندگی کنند، وجود ندارد.

وی گفت: اگر طرح صلح وجود داشته باشد، آن را با اهتمام ویژه بررسی خواهیم کرد و به تبادل دیدگاه در خصوص آن خواهیم پرداخت.

وزیر خارجه فرانسه درخصوص پرونده لیبی نیز خواستار آتش بس فوری در این کشور شد.

وی افزود: اگر ما اجازه دهیم بی‌ثباتی ادامه پیدا کند ممکن است منجر به بازگشت تروریسم شود به ویژه اینکه ما در دوره اخیر شاهد بازگشت داعش در جنوب لیبی بوده‌ایم.

لودریان نسبت به بازگشت مجدد داعش در جنوب لیبی هشدار داد و تاکید کرد که اوضاع وخیم لیبی تاثیر منفی‌ای بر امنیت کشورهای همسایه و فرانسه خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: مشکلاتی در رابطه با قاچاق سلاح، انسان و مواد مخدر وجود دارند و این مشکلات بر  امنیت مصر و کشورهای دیگر تاثیر می‌گذارند بنابراین موضع ما درخصوص آتش بس واضح و ثابت است.

در همین راستا، بوریطه تاکید کرد که کشورش هنوز از طرح صلح اطلاعی ندارد و موضعش را زمانی که از محتویات و جزئیات آن اطلاع یافت، اعلام می‌کند.

جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ در اواخر ماه مه به مراکش، اردن و اراضی اشغالی در چارچوب مقدمه‌چینی برای برگزاری نشست اقتصادی بحرین سفر کرده بود.

بوریطه گفت که سفر کوشنر به مراکش برای این کشور مفید و مناسب بود زیرا که توانست بر مواضع شناخته شده‌اش تاکید کند.

وزیر خارجه مراکش تصریح کرد: اوضاع وخیم است زیرا بازیگران مختلف اراده کافی نداشته‌اند و همچنین دخالت خارجی وجود دارد.

بوریطه گفت: ما تاکید می‌کنیم که توافقنامه صخیرات در مرحله بسیار مهمی به سر می‌برد و باید این توافق از سوی طرف‌های بحران اجرایی شود.

وی همچنین عنوان داشت: مراکش به دنبال تضمین ثبات منطقه‌ و لیبی است و امکان ندارد لیبی را صحنه گروکشی برای درگیری‌ها قرار دهیم.

لیبی از زمان سقوط نظام معمر قذافی، دیکتاتور این کشور در سال ۲۰۱۱ غرق در بی‌ثباتی بوده و در پی حمله نیروهای حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" در چهارم آوریل به طرابلس شاهد درگیری‌های شدید است. دولت وفاق ملی و نیروهای ارتش مستقر در شرق یکدیگر را به کمک گرفتن از مزدوران بیگانه و استفاده از حمایت نظامی ارائه شده از سوی گروه‌های خارجی متهم می‌کنند.

درگیری‌ها میان نیروهای دولت وفاق ملی لیبی و ارتش مستقر در شرق لیبی بیش از ۶۰۰ کشته و ۳۲۰۰ زخمی بر جای گذاشته است و بیش از ۸۰ هزار تن نیز از مناطق درگیری در جنوب طرابلس فرار کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.