نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز دوشنبه جزییات لایحه موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو را بررسی کرده و در نهایت به جزییات آن رای دادند.

براساس ماده واحده این لایحه موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو به شرح پیوست تصویب و به دولت اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

در تبصره ۱ این لایحه آمده است: رعایت اصل ۷۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد هرگونه اصلاح موافقت‌نامه الزامی است.

براساس تبصره ۲ این لایحه رعایت اصل ۱۰۳۹ قانون جمهوری اسلامی ایران در مورد هرگونه ارجاع به داوری و صلح دعوی موضوع فصل ۸ موافقت‌نامه الزامی است.

در تبصره ۳ این لایحه آمده است: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است گزارش سالانه عملکرد این موافقت‌نامه را با هدف توسعه بازارهای صادراتی و جلوگیری از بروز زیان به تولید کنندگان داخلی به کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و کشاورزی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

براساس تبصره ۴ این لایحه در اجرای مفاد این موافقت‌نامه و نیز فهرست کالایی پیوست موافقت‌نامه مذکور رعایت کلیه اسناد و قوانین بالادستی از جمله بندهای دوم، ششم، هفتم، دهم، یازدهم، پانزدهم و هجدهم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و مواد ۳۱ و ۴۶ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و ماده ۶۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور الزامی است.

براساس تبصره ۵ این لایحه اجازه ادامه اعطای نرخ‌های تعرفه ترجیحی موضوع این موافقت‌نامه و نیز فهرست کالایی پیوست موافقت‌نامه مذکور پس از گذشت پنج سال منوط به ارائه‌ی گزارش از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت و اخذ مجوز از طرف مجلس شورای اسلامی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.