عباس عبدی کنشگر و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به عوامل موثر داخلی دولت بر استعفای وزرا از جمله نبود مدیریت واحد و مرجع نهایی برای حل مشکلات  بین وزارتخانه‌ها، کمبود بودجه و مشکلات تحریمی، گفت: درخارج از دولت، ساختاری وجود دارد که غیرمسئولانه به دولت فشار آورده و برخورد می‌کند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا دلالیل مطرح شده وزرای دولت برای استعفا، دلایل اصلی هستند، گفت: حقیقت این است که دلایل استعفاها شفاف بیان نمی‌شود، شاید آقای آخوندی دلایل استعفای خود را نسبت به سایرین شفاف‌تر بیان کرد، اما متاسفانه دلایل آقای ظریف و وزیر آموزش و پرورش خیلی دقیق مطرح نشد.

وی افزود: با اینکه به نظر نمی‌رسد دلیل استعفای بطحایی شرکت در انتخابات مجلس باشد و شاید اصلا نامزد هم نشود، اما وزیری که در این شرایط وزارتخانه را رها کند و بخواهد برود نماینده شود را باید اخراج کرد. لذا گمان نمی‌کنم دلیل اصلی‌اش این باشد‌

عبدی با اشاره به نبود شفافیت در ایران، گفت: طبعا مسائل دیگری هم در استعفاها وجود دارد اما چون در ایران مسائل شفاف گفته نمی‌شود، این اتفاق‌ها و مسائل پیش می‌آید.

وی افزود: ربطی هم به یک دست بودن یا نبودن دولت ندارد، شاید فقدان یک راهبرد جامع در دولت است که موجب این مشکلات می‌شود ضمن اینکه وقتی به جاهای سفت و مشکلات برمی‌خورریم، به یکدیگر شاخ می‌زنیم و عدم حل برخی مسائل را از چشم هم می‌بینیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه از یک زاویه هم نباید به استعفا خیلی منفی نگاه کنیم، گفت: آن زاویه هم این است که دولت فعلی دولتی نیست که بخشی از وزرایش به هر قیمتی بخواهند به میز بچسبند، یعنی پست و مقام برای آنها اینقدر کلیدی نیست که بخواهند به هر قیمتی کار خود را ادامه دهند، بنابراین وقتی با مشکلات ناشی از عدم هماهنگی مواجه می‌شوند، حاضر هستند استعفا داده و کنار روند.

وی با اشاره به اینکه حتما عواملی درون دولت وجود دارد که باعث ایجاد چنین مسائلی می‌شود، بیان کرد: فقدان انسجام داخلی، فقدان مدیریت واحد و مرجع نهایی موثر برای حل مشکلات فی مابین وزرا یا وزارتخانه‌های مختلف؛ همچنین دلایلی چون فقدان قاطعیت، کمبود بودجه و مشکلات تحریمی همه از دلایل گوناگون فشارهای داخلی دولت هستند.

عباس عبدی با بیان اینکه فشارهای بیرونی وارد بر دولت کاملا واضح هستند، گفت: ساختاری در بیرون از دولت وجود دارد که غیرمسئولانه فشار آورده و برخورد می‌کند. از طرفی چون کسی هم نیست که از وزرا دفاع کند، آنها باید خودشان این فشار را تحمل کنند، برخی مثل آقای زنگنه تحمل می‌کنند و بعضی‌ها خیلی حاضر نیستند که این فشارها و فضا را تحمل کنند.

وی ادامه داد: این استعفاها در عین تهدید بودن برای ثبات و اعتماد به نفس دولت؛ می‌تواند فرصت مناسبی هم جهت بازسازی و تقویت آن تلقی شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.