کمیسیون امنیت ملی یکی از پرطرفدارترین و مهمترین کمیسیون‌های تخصصی مجلس است که انتخابات هیات رئیسه‌اش همواره با مناقشات و حواشی زیادی همراه بوده است. سال گذشته هم همین‌ اتفاق افتاد و در نتیجه این رقابت، ائتلاف «کواکبیان - فلاحت‌پیشه» شکل گرفت تا بروجردی بعد از ۱۴ سال مجبور شود سکان ریاست را در اختیار فرد دیگری قرار دهد. هرچند اتفاقی که سال گذشته در نتیجه انتخاب فلاحت‌پیشه رخ داد فضای این کمیسیون را متحول کرد اما اتفاقات فراکسیونی رخ داده در اجلاسیه آخر مجلس دهم سایه اش بر انتخابات هیات رئیسه کمیسیون ها هم افتاده است و خبرها از اختلافات و توافقات جدید خبر می دهند. توافقاتی که احتمال اینکه معادلات در هیات رییسه کمیسیون تخصصی امنیت ملی را هم تحت الشعاع قرار دهد زیاد است.

هرچند دیروز قرار بود انتخابات هیات رئیسه این کمیسیون برای آخرین سال در مجلس دهم برگزار شود اما با توافق اعضای آن این موضوع برای یک‌هفته به تعویق افتاد. همین به تعویق افتادن حرف و حدیث‌های زیادی به میان آورده که البته محور این حرف و حدیث‌ها حول محور ریاست فلاحت‌پیشه می‌چرخد.

توافق دو ساله و حرف و حدیث ریاست

یک‌سال پیش امید و مستقلین توافقی کردند که براساس آن در دوسال باقی مانده یک سال ریاست کمیسیون به عهده فلاحت پیشه باشد سال آخر سکانش را مصطفی کواکبیان به دست  بگیرد موضوعی که حتی یکی از اعضای فراکسیون امید به خبرآنلاین‌ گفت: برای این مسئله نمایندگان با یک سند امضا شده به کواکبیان تضمین داده‌اند که این اتفاق رخ خواهد داد و کسی برخلاف قرار و مدار عمل نخواهد کرد.

اما در روزهای مانده به انتخابات هیات رئیسه کمیسیون امنیت این تردید وجود دارد که آیا بهتر نیست فلاحت پیشه که هم در این یک سال خوش درخشیده و هم تجربه لازم برای پیشبرد امور را به دست آورده است ریاست آخرین سال را هم به عهده بگیرد؟! هرچند این اختلاف نظر تا امروز به طور جدی میان اعضای فراکسیون امید مطرح شده است اما به دلیل همان تضمینی که در دستان کواکبیان وجود دارد هنوز مصطفی کواکبیان راضی نشده است تا به سود فلاحت پیشه از ریاست کمیسیون منصرف شود.

درست در این شرایط است که زمزمه انصراف فلاحت پیشه به گوش می‌رسد موضوعی که می‌تواند تاثیر تعیین کننده‌ای در نتیجه انتخابات هیات رئیسه کمیسیون امنیت داشته باشد. او چند روز پیش هم با انتقاد از فشارهایی که به او وارد می شود از توئیتر هم خداحافظی کرد. او در صفحه توئیترش نوشت:«در ایامی که برای کشاندن وطنم به جنگ طراحی شده بود، تمام تلاشم پرهیز از این دام بود. از ۷ تا ۹ سالگی زیر بمب و موشک باران با خون عزیزانم جنگ را تجربه کردم و از مرگ و ترور نترسیدم اما دیگر بیش از این تحمل ترور شخصیت را ندارم. با عذرخواهی از همه حضور توییتری خود را معلق می‌کنم.»

فلاحت‌پیشه؛ و دوگانه کاندیداتوری یا انصراف

در حالی که گمانه‌زنی‌ها و ضد و نقیض‌ها درباره انتخابات هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی داغ شده است، محمدجواد جمالی نوبندگانی دبیر اول کمیسیون امنیت می‌گوید به دلیل مناسبات فراکسیونی نوع رقابت در میدان کمیسیون امنیت دقایق آخر مشخص می‌کند. او در این رابطه به خبرآنلاین می‌گوید: دیروز انتخابات هیات رئیسه کمیسیون امنیت یک هفته به تعویق افتاد که گمانه زنی هایی در این میان وجود دارد.

او درباره انصراف فلاحت پیشه نیز گفت: فلاحت پیشه از کنار رفتنش صحبتی نکرده است البته منشا این حرف و حدیث‌ها بحث‌هایی است که در فراکسیون امید میان فلاحت پیشه و کواکبیان وجود دارد. اینکه اقای کواکبیان می‌آید یا خیر موضوعی است که در آنجا وجود دارد اما قطعیتی ندارد.

جمالی می‌گوید: تا دیروز که من با فلاحت‌چیشه صحبت کردم چیزی درباره انصراف نگفت.

او درباره کاندیداتوری بروجردی برای ریاست نیز می‌گوید: بروجردی هنوز تصمیم قطعی نگرفته است  و این تصمیم به نظرم بستگی به شرایطی دارد که وجود دارد.

او ادامه می‌دهد: کمیسیون امنیت به دلیل اینکه هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان و مستقلین به یک اندازه هستند معمولا در دقایق اخر است که همه‌چیز مشخص می‌شود تا آخرین لحظات افراد نگاه می‌کنند ببینند چه کسی کاندیدا می‌شود و چه کسی نمی‌شود؛ موضوعی که سال گذشته هم اتفاق افتاد و تا دقایق آخر نمایندگان می‌گفتند می‌آییم تا کسی انصراف می‌داد یا دیگری می‌آمد او هم نظرش تغییر می‌کرد.

جمالی درباره حضور ذالنوری نیز می‌گوید: ذالنور که تا دیروز می‌گفت من حتما می‌آیم اما آقای بروجردی هنوز تصمیم قطعی نگرفته بود و به نظر می‌رسید منتظر این است که ببیند چه کسی در انتخابات شرکت می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که این حرف یعنی اگر فلاحت پیشه کاندیدا نشود ممکن است در انتخابات هیات رئیسه شرکت کند گفت: اینچنین به نظر می‌رسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.