‌آسوشیتدپرس گزارش داد، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا طی روزهای آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند تا جلسات استماع و رای‌گیری‌های مختلفی با محوریت گزارش بازرس مولر  و تمرکز و شفافسازی  گزارش مربوط به گزارش تحقیقات او برگزار کنند. آنها طبق گفته نانسی پلوسی، رییس این مجلس قصد دارند قدم در یک مسیر تحقیقاتی بگذارند. برخی از این دموکرات‌ها امیدوار هستند که این مسیر منجر به کلید خوردن فرآیند استیضاح ترامپ شود.

در همین راستا آنها تلاش دارند توجه عموم مردم را به اتهام وارد شده به دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در خصوص ممانعت از اجرای عدالت با موانعی که بر سر راه این تحقیقات فدرال ایجاد کرد، معطوف کرده و در ‌عین ‌حال می‌خواهند موارد مربوط به ارتباط کمپین انتخاباتی او با روسیه در سال ۲۰۱۶ را نیز برجسته سازند.

این نمایندگان در ‌عین ‌حال به دنبال زمینه‌سازی برای حاضر شدن خود مولر در کنگره هستند هر چند که مولر به  قرار گرفتن مجدد در معرض توجه، بی میل است.

این جلسات مجلس نمایندگان آمریکا متمرکز بر دو موضوع اصلی مربوط به گزارش مولر یعنی مساله ممانعت از اجرای عدالت و مداخله انتخاباتی روسیه خواهند بود.

کمیته‌ قضایی مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد امروز (دوشنبه) در جلسه‌ای موضوع اول را مورد رسیدگی قرار بدهد. کمیته‌ اطلاعاتی این مجلس نیز می‌خواهد در جلسه روز چهارشنبه خود موضوع تبعات ضد اطلاعاتی مداخله روسیه را بررسی کند.

مولر گفته است که بر اساس گزارش تحقیقات او مدارک کافی برای اثبات وجود دسیسه چینی میان کمپین ترامپ و روسیه وجود ندارد، اما نمی‌توان در ‌عین ‌حال ترامپ را از اتهام ممانعت از اجرای عدالت تبرئه ساخت.

روز سه‌شنبه نیز مجلس نمایندگان آمریکا برنامه‌ریزی کرده است تا به منظور دادن مجوز به آغاز پرونده‌هایی علیه ویلیام بار، دادستان کل دولت و دونالد مک‌گان، مشاور حقوقی سابق کاخ سفید به اتهام عمل نکردن به احضاریه‌های مجلس نمایندگان رای گیری کند.

ویلیام بار چندی پیش به احضاریه‌ای در خصوص منتشر کردن نسخه ویرایش نشده گزارش مولر بی اعتنایی کرد.

مک‌گان که در این گزارش اسم او چند بار ذکر شده است نیز به احضاریه‌ها برای این که اسناد و مدارکی را ارائه کرده و در برابر کمیته‌ قضایی مجلس نمایندگان شهادت دهد، بی‌اعتنایی کرد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا وعده داده است که با تمام احضاریه‌ها مقابله خواهد کرد.

این جلسات استماع و رای‌گیری های مربوط به آنها طی روزهای آینده عمدتا باعث راضی شدن دموکرات هایی خواهد شد که نانسی پلوسی را برای آغاز تحقیقات مربوط به استیضاح تحت فشار قرار داده بودند.

پلوسی تاکنون از آغاز این تحقیقات خودداری به عمل آورده و گفته است که یک رویکرد تدریجی‌تر و روشمندتر برای تحقیق درباره رییس جمهور آمریکا از جمله با جلسات استماع و توسل به دادگاه‌ها را ترجیح می‌دهد.

پلوسی در جریان نشستی با جرولد ندلر، رییس کمیته‌ قضایی مجلس نمایندگان آمریکا و روسای دیگر کمیته‌ ها گفته است، ترجیح می‌دهد شاهد زندانی شدن ترامپ به جای استیضاح شدنش باشد.

دموکرات‌ها همچنین اعلام کردند که آگاه ساختن آمریکایی ها درباره محتوای گزارش مولر یکی از اولویت های آنها است.

به گفته این دموکرات‌ها این ترامپ و هم پیمانانش هستند که این تلقی عمومی را مبنی بر این که گزارش مولر وقوع هیچ گونه ممانعت از اجرای عدالت را ثابت نمی‌کند، ایجاد کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.