دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بارها گفته خودش را برای نشستی با شی جینپینگ رئیس جمهور چین در جریان اجلاس گروه اقتصادی ۲۰ در اوزاکای ژاپن در پایان ماه ژوئن آماده می‌کند اما چین هنوز این صحبت ترامپ را تأیید نکرده است.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا روز شنبه گفت: این نشست رهبران آمریکا و چین با نشست آنها در دسامبر گذشته در شهر بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین قابل مقایسه خواهد بود.

در پی برگزاری نشست ماه دسامبر واشنگتن اجرای سیاست افزایش تعرفه‌ها بر واردات کالاهای چینی را به تعویق انداخت تا مذاکرات دو کشور از سر گرفته شود.

گنگ شوانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز در یک نشست خبری در پکن از تأیید برگزار شدن نشست ترامپ و شی جینپینگ در اجلاس آتی گروه ۲۰ خودداری کرد.

با این حال او گفت: چین اخیراً فهمیده است که طرف آمریکایی بارها برای هماهنگ کردن نشستی میان ترامپ و شی جینپینگ اظهار امیدواری کرده است.

وی افزود: چنانچه در این زمینه اخبار مستدلی وجود داشته باشد چین سر موقع خود آن را منتشر خواهد کرد.

این مقام چینی درباره مناقشه تجاری آمریکا و چین و مذاکرات مربوط به آن گفت: موضع چین در این مورد خیلی روشن است.

گنگ شوانگ تاکید کرد: چین نمی‌خواهد در یک جنگ تجاری مبارزه کند اما از بابت چنین جنگی هم نگرانی ندارد. اگر طرف آمریکایی می‌خواهد با ما رایزنی‌های برابر داشته باشد ما در را روی آن نبسته‌ایم و باز نگه داشته‌ایم اما اگر طرف آمریکایی بر تشدید اختلافات تجاری تاکید دارد ما هم به آن قاطعانه پاسخ خواهیم داد و تا آخر خواهیم جنگید.

نشست بعدی گروه اقتصادی ۲۰ قرار است در تاریخ ۲۸-۲۹ ژوئن در اوزاکای ژاپن برگزار شود.

رئیس جمهور آمریکا در تدارک برای اعمال تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر واردات تقریباً تمامی کالاها از چین که تاکنون از جنگ تجاری دو کشور مصون مانده بودند است.

در همین راستا این کالاها شامل کالاهای مصرفی نظیر تلفن‌های همراه، رایانه و البسه خواهد شد.

ترامپ روز پنجشنبه در فرانسه اعلام کرد که بعد از نشست با شی جینپینگ درباره ادامه اعمال تعرفه‌های افزایش یافته بر واردات از چین تصمیم خواهد گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.