خبرنگاری درباره شایعات و حرف و حدیثهایی در اطراف پرونده نجفی سئوال کرد: اگر دستگاه قضا به این سرعت تکلیف پرونده قتل را روشن می‌کند چرا درباره سایر پرونده اینطور نیست؟

غلامحسین اسماعیلی گفت: سرعت عمل خاص همه است، به خصوص پرونده‌هایی که بازتاب اجتماعی داشته است. هر پرونده‌ای که بازتاب گسترده داشته باشد صراحتا اعلام می‌کنیم به این قبیل پرونده‌ها توام با دقت و رعایت همه موازین قانونی با سرعت و به صورت ویژه رسیدگی می‌کنیم.

او ادامه داد: پرونده قتل میترا استاد در زمره این پرونده‌هاست. اقتضا داشت رسیدگی ویژه شود. پرونده از منظر قضایی یک پرونده قتل جنایی خانوادگی کاملا روشن است. دادسرا در بعد قضایی پرونده هیچ ابهامی در مرحله تحقیقات مواجه نبود و تحقیقاتی که باید در پرونده قتل انجام شود، انجام شد. وضعیت قتل، اقاریر متهم، صحنه و کارهای تخصصی پلیس جنایی، کارهای پزشکی قانونی و همه انجام شد.

اسماعیلی گفت: پرونده به قدری روشن و شفاف بود که نیازی به زمان بیش از این نداشت. توصیه‌ام این است فضاسازی بی‌جهت انجام نشود. نه درباره نحوه رسیدگی و نه در ارتباط با موضوعات پرونده فضاسازی نشود. پرونده‌های متعدد دیگری هم داشتیم که سریع رسیدگی کردیم چون برخی جریانات سیاسی دنبال آن نبودند، مورد تحسین قرار گرفتیم.

او با یادآوری پرونده بنیتا گفت: این پرونده احساسات عمومی را جریحه دار کرد. جریانات سیاسی دنبالش نبودند و مورد تحسین قرار گرفتیم که دستگاه قضایی خیلی خوب عمل کرد. پرونده دیگری مانند قتل سعادت آباد را فراموش نکردیم که سریع رسیدگی شد. پرونده شهادت امام جمعه کازرون را داشتیم که زودتر از این پرونده جمع و جور شد. این قبیل پرونده‌ها اقتضا به رسیدگی ویژه در چهارچوب قانون دارد. پرونده به دادگاه کیفری یک رفته است و دقیقا برابر قانون نسبت به پرونده رسیدگی می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: تقاضا دارم کسانی که دسترسی به رسانه دارند و رسانه ها از حاشیه‌سازی برای این پرونده ها اجتناب کنند. ما با رعایت اخلاق و قانون می‌توانیم امنیت روانی را به جامعه برگردانیم. یک نماینده مجلس به من زنگ زد و گفت می‌گویند از شهود تحقیق نشده است. به آن نماینده که اتفاقا تحصیلات حقوقی دارد، پرسیدم شاهد کیست؟ شاهد کسی است که به رای العین صحنه جنایت را دیده است. احدی ادعا ندارد در صحنه قتل، جز قاتل و مقتول فرد ثالثی وجود داشته باشد. بنا نیست شاهد بتراشیم و حاشیه بسازیم. تحقیقات انجام شده و اگر دادگاه تحقیقات را ناقص دانست از دادسرا درخواست تکمیل تحقیقات خواهد کرد. برابر قانون در دادگاه کیفری یک نمی‌توانیم ابتدای رسیدن پرونده، تعیین وقت کنیم. قضات باید پرونده را بخوانند. وکلا ایراد وارد کنند. در صورتی که ایراد نبود و مهلت منقضی شد، تعیین وقت می‌شود. عدم تعیین وقت دلالت بر اجرای قانون از سوی دادگاه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.