«سیدمحمدرضا میر» با بیان اینکه ریزش‌های جدید ملخ صحرایی به جز استان‌های جنوبی تهدیدی برای استان‌های دیگر کشور نیست، افزود: هشت استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی مورد هجوم جدید ملخ صحرایی قرار دارند.

وی با تاکید بر آمادگی سازمان حفظ نباتات برای مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی اظهار داشت: در صورت عبور ملخ‌های صحرایی از ایران به سمت کشورهای هند و پاکستان، نگرانی در خصوص تشدید آفت نداریم زیرا این سازمان با تمام توان خود به عملیات مبارزه علیه این آفت ادامه خواهد داد.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات، این سازمان را متولی اصلی مبارزه با آفت ملخ صحرایی برشمرد و گفت: کشاورزان و مردم می‌توانند برای کمک به فرایند مبارزه با آفت ملخ صحرایی به محض مشاهده هرگونه ریزش مراتب را به مدیریت جهاد کشاورزی و مراکز خدمات کشاورزی استان‌ها، شهرستان‌ها و دهستان‌ها اطلاع رسانی کنند و یا برای مبارزه در کنار این سازمان از این مراکز سم رایگان دریافت کنند.

۵۷۱ هزار هکتار با ملخ صحرایی مبارزه شد

وی اضافه کرد: با ۱۵۳ ریزش ملخ صحرایی به کشور از بهمن سال گذشته تاکنون عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۵۷۱ هزار و ۳۱ هکتار از اراضی هشت استان جنوبی کشور انجام شده و همچنان ادامه دارد.

میر بیشترین سطح مبارزات را مربوط به سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان دانست و گفت: مبارزه در استان سیستان و بلوچستان در سطح ۱۵۳ هزارو ۶۲۰ هکتار، کرمان ۱۴۲ هزار و ۷۱۷ هکتار، هرمزگان ۱۱۷ هزارو ۲۴۳ هکتار، بوشهر ۹۲ هزارو ۵۲۰ هکتار، خوزستان ۳۱ هزارو ۱۹۱ هکتار، فارس ۲۸ هزارو ۴۵۳ هکتار، کهگیلویه و بویراحمد پنج هزارو ۹۲ هکتار و خراسان جنوبی ۱۹۵ هکتار بوده است.

وی افزود: حضور آفت ملخ صحرایی تاکنون خسارتی به اراضی کشاورزی و عرصه‌های منابع طبیعی استان‌های جنوبی کشور نداشته است.

میر اضافه کرد: برای ادامه مبارزه علیه ملخ صحرایی نیازمند تخصیص اعتبار ویژه هستیم به طوری که تاکنون نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان برای مبارزه علیه این آفت هزینه شده است؛ از این میزان، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان تا به امروز از ستاد مدیریت بحران کشور، نزدیک به ۶ میلیارد تومان توسط برخی استانداری‌های استان‌های درگیر دریافت کرده‌ایم و مابقی این مبلغ را به صورت اعتباری با شرکت‌های تولید کننده سم، سمپاش، ماشین آلات و شرکت‌های هواپیمایی ویژه کار کرده‌ایم و به این شرکت‌ها بدهکاریم.

۶۵ هزار هکتار مبارزه با ملخ مراکشی در نوار شمالی کشور

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: اکنون سطح مبارزه با ملخ مراکشی در استان‌های نوار شمالی کشور از جمله گلستان، زنجان، قزوین، اردبیل، مازندران، گیلان و آذربایجان شرقی به ۶۵ هزار هکتار رسیده است و همچنان در حال مبارزه با این آفت هستیم.

وی با بیان اینکه حجم ملخ در صورت خسارت زا بودن موجب مبارزه می‌شود، افزود: اگر در مناطقی حجم ملخ کم باشد نیازی به مبارزه نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.