اسکای نیوز عربی گزارش داد، شورای امنیت در بیانیه‌ای توقف فوری اقدامات خشونت آمیز علیه غیر نظامیان در سودان را خواستار شده و بر اهمیت رعایت حقوق بشر تاکید کرد.

شورای امنیت ضمن اعلام حمایت خود از اقدامات دیپلماتیک کشورهای آفریقایی در راستای حل بحران سودان، از همه طرف‌های سودانی خواست تا به همکاری‌ها برای دستیابی به راه حلی توافقی در خصوص بحران فعلی ادامه دهند.

تیبور ناجی، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آفریقا این هفته برای آغاز مذاکرات درباره بحران سودان وارد خارطوم خواهد شد.

همچنین قرار است روز جمعه نشستی در شورای امنیت برای بررسی ابعاد مختلف بحران سودان با تمرکز بر مسئولیت مشترک سازمان ملل و اتحادیه آفریقا برای حفظ صلح در دارفور برگزار شود.

در همین حال، محمود دریر، میانجی اتیوپی در بحران سودان اظهار کرد: طرف‌های سودانی با ادامه مذاکرات درباره تشکیل یک شورای حاکمیتی انتقالی بر اساس توافقات حاصله موافقت کرده‌اند.

فرستاده ویژه اتیوپی در جمع خبرنگاران در خارطوم گفت‌: شورای نظامی انتقالی با آزادی زندانیان سیاسی به عنوان گامی برای اعتمادسازی موافقت کرده است.

همزمان، یاسر عرمان، معاون رییس جنبش مردمی سودان به روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت‌: انقلاب سودان در سایه این نافرمانی مدنی پیروز خواهد شد و به اهداف خود دست خواهد یافت.

عرمان درباره بازداشت خود و سپس تبعیدش به سودان جنوبی اظهار کرد: مسئولان کنونی سودان از این بابت نگران بودند که جنبش مردمی برای اتحاد گروه‌های مخالف اقدام کند. به همین دلیل من را بازداشت کردند. سودان مرحله بسیار حساس و خطرناکی را پشت سر می‌گذارد و این دوره به اتحاد تمامی گروه‌های مخالف برای موفقیت آمیز بودن انقلاب و تحقق خواسته‌های مردم نیاز دارد.

معاون رییس جنبش مردمی سودان با اشاره به اینکه وضعیت در این کشور ناراحت کننده است، خاطرنشان کرد: ما هر جا که مردم بخواهند در کنار آنها باقی خواهیم ماند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.