به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، طالبان و ایالات متحده تاکنون شش دور مذاکره داشته‌اند. انتظار می‌رود هفتمین دور از مذاکرات به زودی برگزار شود چون زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان برای دور دیگری از مذاکرات صلح آماده می‌شود.

لیو جینسونگ،‌ سفیر چین در کابل گفت: ما با دقت مذاکرات آمریکا-طالبان را دنبال می‌کنیم. ما از این گفت‌وگوها استقبال می‌کنیم اما امیدواریم مذاکراتی صادقانه باشند. دوستان ما به سبک خودشان وارد این مذاکرات شده‌اند؛ چین به سبک خود این کار را انجام خواهد داد. بله اگر ما با آنها گفت‌وگو نکنیم، بعدا چطور قرار است نفوذ خودمان را به آنها نشان دهیم؟ما کانال خودمان را برای مذاکره با طالبان داریم و آن دولت افغانستان است.

این دیپلمات چینی همچنین با ابراز نگرانی از حضور گروه‌ داعش در افغانستان، بر تعهد چین برای مقابله با این تروریست‌ها تاکید کرد. سفیر چین گفت: هر نوع گروه تروریستی بین‌المللی نه تنها برای چین بلکه برای کل جهان تهدید به شمار می‌رود. لازم است همگی ما به صورت متحد با آن مبارزه کنیم.

در همین حال لیو جینسونگ تاکید کرد، چین احتمالا یک پایگاه نظامی برای نیروهای افغان در نزدیکی مرز افغانستان – چین می‌سازد. او افزود: دولت افغانستان گاها از ما درباره ساخت آن درخواست می‌کنند و احتمالا آن را در آینده برای نیروهای افغان می‌سازیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.