به گزارش اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنانی تصریح کرد: مسئولیت کامل فروپاشی برجام برعهده آمریکا است.

نماینده دائم روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی در این خصوص افزود: مسکو از واشنگتن می خواهد تا موضع خود در خصوص برنامه هسته ای ایران را اصلاح کند.

بیشتر بخوانید:

ریابکوف: اینستکس باید امکان فروش نفت ایران را فراهم کند

نامزد انتخابات آمریکا:‌به برجام برمی‌گردم

این درحالیست که سرگی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز دیروز سه شنبه در حاشیه اجلاس «خوانش پریماکوف» در سخنانی اعلام کرده بود: یکی از گزینه های حفظ برجام، آغاز هر چه سریعتر «اینستکس» است. گزینه ها برای حفظ برجام وجود دارند. یکی از راه ها، آغاز هر چه سریعتر مکانیسم اینستکس است. چیزی که ایرانی ها از مدت ها پیش در خصوص آن صحبت می کنند و ما با آنها این موضوع را بحث و بررسی کرده ایم. ضمن اینکه آغاز این مکانیسم به کشور ثالث اجازه می دهد که در کنار اروپایی ها و خود ایران از امکانات چنین روشی برای معامله های قانونی با ایران استفاده کند و همچنین امکان خدمات رسانی با اینستکس نه فقط به کالاهایی که تحت تحریم نیستند، بلکه ارسال نفت خام از جمهوری اسلامی نیز وجود خواهد داشت.

گفتنی است، چندی پیش و در سالگرد نقض یکجانبه برجام توسط آمریکا بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در ۱۸ اردیبهشت ماه، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که برخی اقدامات خود در ارتباط با برجام را متوقف کرده و فرصتی ۶۰ روزه به کشورهای باقی مانده در توافق می‌دهد تا به تعهدات بانکی و مالی خود عمل کنند.

این در حالی است که در ۸ ماه می سال ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷) دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خبر خروج یکجانبه واشنگتن از برجام را همراه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.