«تاکشی اوسوگا» سخنگوی وزارت امور خارجه ژاپن در نشست خبری امروز خود که در محل هتل اسپیناس تهران برگزار شد با اشاره به دیدار امروز شینزوابه با رهبر انقلاب گفت: این دیدار اولین دیدار نخست وزیر با رهبر ایران بود و در یک فضای دوستانه و خوب برگزار شد.

وی افزود: آقای آبه در ابتدای این دیدار به دیدار پدرش با رهبر ایران در سال ۱۹۸۳ اشاره کرد. رهبر ایران هم در این دیدار بر عدم تمایل ایران برای ایجاد درگیری نظامی با کشورهای دیگر تاکید کرد.

اوسوگا با اشاره به اینکه آبه در این دیدار عنوان کرد هیچکس خواستار درگیری نظامی نیست، گفت: نخست وزیر ژاپن در این دیدار از تنش‌های جاری ابراز نگرانی کرد.

وی ادامه داد: آقای آبه همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مثبت ارزیابی و نسبت به ادامه اجرای برجام ابراز امیدواری کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ژاپن گفت:  رهبر ایران هم در ادامه از حمایت ژاپن از برجام تقدیر کرد و نخست وزیر ژاپن نیز در مورد برجام گفت که ما توقع داریم ایران در توافق بماند.

وی با اشاره به اینکه آقای آبه در ادامه بر نقش ژاپن در منطقه تاکید کرد، گفت: ایشان در این باره گفت که  ما می خواهیم نقش مثبتی در کاهش تنش در منطقه ایفا کنیم و می‌خواهیم با عدم ثبات مقابله کنیم.

اوسوگا درباره فرمایشات رهبر ایران در مورد شرایط حاضر گفت: ایشان نظرات خود را مطرح کردند.

سخنگوی وزارت خارجه ژاپن از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

وی همچنین افزود: رهبر ایران بر عدم تمایل ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تاکید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ژاپن تاکید کرد: آبه در ادامه از دیدار خود و ترامپ صحبت کرد و گفت آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست.

وی به صورت کلی دیدار آبه با رهبر را خوب و مثبت ارزیابی کرد و گفت: آبه در واقع به نقل قول کردن از ترامپ نپرداخته است اما به طور کلی به بیان قصد ترامپ از مذاکره با ایران پرداخت.

اوسوگا همچنین در مورد اینکه آیا ژاپن باز هم به تلاش برای میانجی‌گری ادامه می‌دهد از اظهارنظر خودداری کرد اما گفت: ما می‌خواهیم تنش در منطقه کاهش یابد.

وی همچنین درباره اینکه آیا آمریکا به برجام برمی‌گردد هم از ارائه نظر خودداری کرد.

همچنین وی در مورد اینکه آیا ژاپن به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد یا نه هم چیزی نگفت.

وی در پایان بار دیگر از ایران خواست تا به برجام متعهد بماند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.