ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه امروز (پنج‌شنبه) در مصاحبه‌ای با شبکه MIR گفت: بدون شک ما نسبت به مشکلات خاورمیانه نگران هستیم اما این بدان معنا نیست که نگرانی ما نسبت به برنامه اتمی ایران و کره شمالی کمتر است. ما به طور ویژه‌ای رویدادها در افغانستان را نیز دنبال می‌کنیم.

رئیس جمهوری روسیه تأکید کرد که کشورش از همکاری مثمرثمر و بسیار فعالی با بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا برخوردار است.

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود تأکید کرد که آمریکا و چین روابط دوجانبه خاصی در مسائل تجاری و مالی دارند و به همین خاطر روسیه دلیلی برای مداخله در مذاکرات آن‌ها نمی‌بیند.

پوتین گفت: آمریکا و چین هر دو اقتصادهای بزرگ جهان هستند و با روابط تجاری و مالی بسیار قوی با یکدیگر ارتباط دارند.

وی در این مصاحبه افزود: روابط خاص متعددی میان آمریکا و چین وجود دارد. بدون شک ما هیچ دلیلی برای مداخله در روند مذاکرات آن‌ها حتی به لحاظ حس مشترک نمی‌بینیم.

با این حال پوتین اذعان کرد که روسیه از روابط بسیار خوب و عالی بی‌سابقه‌ای با چین برخوردار است در حالی که روابطش با آمریکا رو به وخامت است.

وی افزود: در چنین شرایطی همدردی ما بدون شک با شریک استراتژیک‌مان است.

پوتین در ادامه این مصاحبه گفت: روابط ما روز به روز بدتر و بدتر می‌شود. دولت کنونی واشنگتن در سال‌های اخیر تحریم‌های متعددی را علیه روسیه اعمال کرده است. من امیدوارم علی‌رغم روند کنونی، روابط‌ میان مسکو و واشنگتن بهبود یابد. ما حقیقتا امیدواریم که در نهایت حس مشترک ایجاد شود.

وی افزود: با تمام شرکایمان از جمله شرکای آمریکایی‌مان می‌توانیم در چهارچوب نشست گروه ۲۰ به تصمیماتی برسیم که سازنده باشند و شرایط باثبات لازم را برای همکاری اقتصادی به وجود آورند.

در بخش دیگری از مصاحبه خود پوتین تأکید کرد: مسکو دلایل بسیاری دارد که باور کند قاسم جومارت توکایف رئیس جمهوری تازه منتخب قزاقستان به توسعه روابط کشورش با روسیه ادامه خواهد داد.

وی افزود: توکایف در مسکو تحصیل کرده است. او به خوبی روسیه را می‌شناسد. من دلایل بسیاری دارم که باور کنم این شخص بدون شک به این روند که نور سلطان نظربایف نخستین رئیس جمهوری قزاقستان بنا نهاده برای دوستی هر چه بیشتر با روسیه و تقویت روابط متحد ما از جهات مختلف از جمله در زمینه صنعت، کشاورزی و حوزه‌های فناوری پیشرفته همچون صنعت فضایی ادامه خواهد داد.

پوتین خاطرنشان کرد که روسیه و قزاقستان پروژه‌های بزرگ متعددی دارند.

وی افزود: ما امیدواریم که هر چیزی که برنامه‌ریزی کرده‌ایم به واقعیت تبدیل شود. من هیچ دلیلی ندارم که فکر کنم ممکن است شکست بخوریم.

رئیس جمهوری روسیه گفت: فرصت‌ها برای همکاری میان مسکو و آستانه در چارچوب‌های دوجانبه و چند جانبه همزمان با تقویت روابط این دو کشور افزایش می‌یابند.

پوتین تأکید کرد: پروژه‌های بسیار بزرگ متعددی وجود دارند و من مطمئن هستم که این پروژه‌ها اجرایی خواهند شد.

رئیس جمهوری روسیه اظهار کرد، روسیه از ایگور دودون رئیس‌جمهوری کنونی مولداوی و شرکای ائتلافی او حمایت می‌کند تا از اولیگارشی که قدرت را غصب کرده، رهایی یابد.

پوتین اظهار کرد: نمی‌دانم کسانی را که قدرت را غصب کرده‌اند به طور مودبانه چه بنامم، قدرت در مولداوی همانند وضعیت اوکراین شده و ساختارهای اولیگارشی بر موسسات دولتی به خصوص سازمان‌های امنیتی و پارلمان و موسسات دیگر سایه افکنده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.