نگاهی اجمالی نشان می دهد که تمامی تنش های ایجاد شده در منطقه خلیج فارس و بسیاری دیگر از نقاط جهان از جمله در اروپای شرقی، ونزوئلا و دریای چین نشات گرفته از اقدامات فرا قانونی و خلاف معاهدات بین المللی دولت آمریکا می باشد.

در ماه گذشته تندروهای کاخ سفید با لفاظی های گسترده و اعزام شماری از تجهیزات نظامی به منطقه و همچنین متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله به کشتی ها در بندر فجیره بدون ارائه هیچ سند و مدرکی همراه با حکام وابسته متحد منطقه ای خود عربستان سعودی و امارات متحده عربی مبادرت به تنش آفرینی و فشار بر ایران در منطقه کردند که با سیاست «مقاومت» و رفتار سنجیده و معقول و خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران تلاش آنها برای تنش آفرینی با شکست مواجه شد.

امروز بار دیگر همزمان با دیدار نخست وزیر ژاپن از تهران بعد از ۴۰ سال مجدداً شاهد اقدام تنش زای مشکوک دیگری در دریای عمان بودیم که به موجب آن دو نفتکش هدف حمله قرار گرفتند.

سوال اینجاست که از تنش های منطقه خلیج فارس چه کسانی سود می برند؟

مواردی که در زیر به آنها اشاره خواهد شد بیانگر این است که از تنش در خاورمیانه و خلیج فارس آمریکا بیشترین سود را می برد و بعد از آن رژیم اسرائیل و آن دسته از حکام عرب غیرمردمی که بقایشان در همراهی با سیاست های آمریکا و رژیم اسرائیل در منطقه است.

- آمریکا که امروز بر خلاف دهه های گذشته تبدیل به یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت و انرژی در جهان شده است با خروج از برجام بطور یکجانبه و در پی آن تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران با طرح اتهامات واهی علیه ایران در حقیقت به دنبال تصرف سهم ایران از بازار انرژی جهان و همچنین کاهش درآمدهای ایران است. ایجاد بحران در ونزوئلا و اعمال تحریم علیه نفت این کشور و همچنین ایجاد بحران در شرق اروپا و تلاش برای اعمال تحریم بر صنعت نفت و گاز روسیه را هم می توان در راستای تلاش های آمریکا برای تصاحب بازار انرژی جهان تفسیر کرد.

-ایجاد تنش به بهانه های واهی در خاور میانه و خلیج فارس که شاهراه انرژی جهان است از سوی آمریکا همچنین می تواند مقدمات حضور گسترده تر نظامی این کشور در منطقه را فراهم سازد و این به معنی فشردن گلوی رقبای اقتصادی این کشور از جمله چین، ژاپن، اتحادیه اروپا و قدرت های اقتصادی در حال ظهور از جمله هند است که وابستگی شدیدی به منابع انرژی خاورمیانه دارند.

- ایجاد تنش در منطقه با پیگیری پروژه ایران هراسی همچنین تداوم فروش صدها میلیارد دلاری تسلیحات آمریکایی به کشورهای وابسته منطقه مانند عربستان و امارات و بحرین را تضمین می کند.

- ایجاد تنش در منطقه موجب واگرایی کشورهای منطقه می شود امری که برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی و پیشبرد سیاست های توسعه طلبانه آن در منطقه حیاتی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.