پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت آمریکا در نامه‌ای که هفته گذشته به حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه فرستاد و مجله "فارن پالسی" آن را رویت کرده، هشدار داده است که کارآموزان خلبانی جنگنده‌های F-۳۵ احتمالاً باید تا تاریخ ۳۱ ژوئیه آمریکا را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه به خبرنگاران گفت: ارسال این نامه با روح روابط دو کشور متحد در تضاد است و در عین حال محتوای آن برای رسانه‌ها افشا شده است. چنین اقدامی در خصوص امور جدی غیرقابل پذیرش است. همه باید بدانند که ما به این اقدام واکنش نشان خواهیم داد. روسای جمهور آمریکا و ترکیه در دیداری که در حاشیه نشست گروه ۲۰ در تاریخ ۲۹ ژوئن خواهند داشت، درباره کارآموزان F-۳۵ گفتگو خواهند کرد.

این سخنگو همچنین ابراز اطمینان کرد که آمریکا جنگنده‌های F-۳۵ را به ترکیه تحویل خواهد داد.

وی تاکید کرد: بروز تاخیر در تحویل این جنگنده‌ها بنا به هر دلیلی برای هر دو کشور زیان‌بار خواهد بود.

مسکو و آنکارا در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ توافقی را برای خرید سامانه دفاع موشکی S-۴۰۰ از سوی ترکیه امضا کردند. پیش‌بینی می‌شود نخستین مرحله تحویل این سامانه در اواخر تابستان سال جاری صورت گیرد.

به رغم تهدیدات آمریکا علیه ترکیه برای وضع تحریم‌ها، مقامات این کشور گفته‌اند که خرید تجهیزات نظامی حق قانونی ترکیه است و امکان صرف نظر از خرید این سامانه روسی را رد کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.