نعیمی‌پور فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره مشورت فراکسیون امید با نهادهایی مانند شورایعالی اصلاح‌طلبان در ماجرای انتخابات هیات رئیسه گفت: هیچ ارتباط ارگانیک و نهادینه شده‌ای میان شورای عالی اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید وجود ندارد. تنها وجه مشترک این دو ریاست آقای عارف است. البته شورای عالی اصلاح‌طلبان هم آنقدر فعال نیست که بخواهد به جزئیات این موضوعات وارد شود و اساساً می‌شود گفت که فراکسیون امید تحت مدیریت آقای دکتر عارف است و نهایتاً ایشان در مشورت با هیأت رئیسه فراکسیون تصمیم‌گیری می‌کند.

فراکسیون امید با مدیریت کم تحرک

وی گفت: فکر می‌کنم فراکسیون امید در این مجلس ظرفیت‌های زیادی داشت اما متأسفانه به دلیل اشتباه تحلیل، برآورد و البته مدیریت کم تحرک نتوانست موفقیت کافی داشته باشد. یکی از موارد هم همین موضوع است که اتفاق افتاد. به هر دلیل به نظر می‌رسد تعامل بین این فراکسیون و فراکسیون‌های دیگر در سطح بالایی نیست و در واقع ملاحظات سیاسی در آن کافی نیست و همان طور که گفتم، عدم تحلیل صحیح نسبت به آرایش مجلس و مسائل سیاسی کشور منجر به این گونه اشتباهات می‌شود.

شورای عالی سیاست‌گذاری سازمان دهنده نیست

نعیمی پور درباره هماهنگی میان شورای عالی سیاست‌گذاری و فراکسیون امید و ارتباطش با ناکامی‌ها گفت: آنچه همه را به اشتباه انداخته، این است که تصور می‌شود شورای عالی سیاستگذاری یک نهاد تشکیلاتی سازمان دهنده  است در حالی که این گونه نیست بلکه مجموعه‌ای است برای گردهمایی و رایزنی بین گروه‌های اصلاح‌طلب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب. اساساً چنین ظرفیتی در شورای عالی اصلاح‌طلبان وجود نداشته، ندارد و نخواهد داشت که بتواند مثلاً در مورد نحوه عملکرد فراکسیون یا نمایندگان تصمیم‌گیری کند. در غیاب احزابی که توانایی این کار را داشته باشند فراکسیون پشتیبانی لازم را ندارد. اگر یک سری از نمایندگانی که در فراکسیون هستند ارتباطات تشکیلاتی حزبی داشته باشند لازم است که با هم و با نمایندگان مستقل و غیرحزب بنشینند و درباره این ساز و کار تفاهم کنند. اما متأسفانه در جمع اصلاح‌طلبان با اینکه از اهمیت احزاب صحبت می‌شود اما در نحوه استفاده از احزاب و تعامل بین احزاب خدشه و بی توجهی وجود دارد.

اصلاح طلبان درمورد شورای عالی سیاست‌گذاری باید تجدید نظر کنند

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره پارلمان اصلاحات گفت: شخصاً هم به مکانیزم‌های اینچنینی اعتقاد ندارم. علت هم این است که نیت‌های مختلفی پشت سر این نظریات است. برخی حتی نیت‌شان این است که جدای از آقای خاتمی تحرکاتی را راه بیندازند و خودشان را مستقل از او تعریف کنند. اگر  نیت، نوعی وزن‌کشی با آقای خاتمی یا جاه‌طلبی سیاسی باشد سرنوشتش محتوم به شکست است و بارها این را کسانی که با این نیت جلو می‌آیند تجربه کرده‌اند. به نظر من در مورد شورای عالی سیاستگذاری این مخاطره وجود دارد و اصلاح‌طلبان باید در این خصوص تجدید نظر کنند و دنبال روش‌های مناسب‌تری باشند. به هر حال  برخی شورای عالی سیاستگذاری را  برای چانه زنی و فشار می‌خواهند تا افراد مورد نظر خودشان را در لیست‌ها قرار دهند و این نیتی است که باعث ناکارآمدی این شورا می‌شود.

درباره نجفی نباید اظهارات ورشکستگان سیاسی توجه کرد

نعیمی پور درباره ماجرای نجفی و واکنش‌هایی مانند شلیک به قلب اصلاحات و ... گفت: نباید به اظهارات ورشکستگان سیاسی که فقط به واسطه رانت و به واسطه پشتیبانی برخی نهادها وجود و نفسی از آنها باقی مانده نباید توجه کرد. اگر قرار بود به اصلاحات شلیک شود و از پا دربیاید، این اتفاق در سال ۸۸ می‌افتاد. اما با همه جفا و ظلم و نامردمی که انجام شد و با همه زندان‌ها و تضییع حقوق این اتفاق نیفتاد. بنابر این کسانی که چنین تحلیلی می‌کنند خیلی خام‌اند. البته خودکشش نیستند بلکه به واسطه نیروهای پیشران دیگری حرکت می‌کنند. اما فارغ از این مسأله به نظر من آنچه اتفاق افتاد باید برای اصلاح‌طلبان جنبه پند آموزی داشته باشد.

وی گفت: آن پندآموزی این است که کسانی که فکر می‌کنند در استراتژی و برخی تاکتیک‌ها می‌توان در زمین رقیب بازی کرد تا فضای سیاسی تلطیف شود به خطا رفته‌اند. اصلاح‌طلبان تا زمانی که برنگردند به اینکه خودشان را باور کنند و در زمین خودشان بازی کنند دیگران آنها را به بازی نمی‌گیرند بلکه بازی می‌دهند. به نظر من چند مقوله در این سال‌ها اتفاق افتاده است؛ به دلیل بی اطلاعی، بی توجهی و بی عنایتی و آشفتگی در اردوگاه اصلاح‌طلبان دیگران از ما قربانی می‌گیرند و بعضی اوقات این قربانی گرفتن می‌تواند به اتفاقات هولناکی تبدیل شود. نمی‌شود از برخی فرصت‌طلبانی که اسم خودشان را اصلاح‌طلب گذاشته‌اند و به خاطر موقعیت، منصب و منافع اقتصادی در  زمین دیگران بازی می‌کنند، انتظار داشته باشیم که اصلاح‌طلبی در اهدافش موفق باشد. 

نعیمی پور تاکید کرد: من معتقدم اصلاح‌طلبان در حال حاضر باید کلاه خودشان را قاضی کنند و منفعت طلبان را از جمع خود کنار بگذارند اگر نه در این آشفته بازار در صورتی که آقای خاتمی هم از این وضعیت خسته بشوند و توجه شان را از مجموعه اصلاح‌طلبی بردارند یقیناً اصلاح‌طلبی دچار دگردیسی خواهد شد و در این دگردیسی به هر حال تا مدتی حضورشان در صحنه سیاسی کشور چنان که باید و شاید نخواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.