این تحلیلگر مسائل سیاسی نوشت: ترس و نگرانی در ساعات اولیه این انفجارها بر همگان حاکم شد و اطلاعات درباره این حادثه بسیار کم و یادآور انفجار ماه گذشته نفتکش‌ها در نزدیکی بندر الفجیره در امارات بود. انفجاری که چیز زیادی از نتیجه تحقیقات درباره آن اعلام نشد و تنها "جان بولتون" مشاور امنیت ملی دولت "دونالد ترامپ" در سفر خود به ابوظبی، مسؤولیت آن را به گردن ایران انداخت.

وی خاطر نشان کرد: در حادثه الفجیره ائتلاف سعودی، انگلیس و آمریکا درخواست ایران برای تحقیقات بین المللی را رد کردند، اما در انفجار اخیر نه ائتلاف سعودی و نه کشورهای غربی اشاره‌ای به انجام تحقیقات نکرده‌اند و "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا، ایران را به خاطر هدف قرار گرفتن فرودگاه "ابها" عربستان متهم کرد، اما اینکه ایران در برابر بیش از ۲۰۰ عملیات ضد کشتی‌ها و نفتکش‌ها، یک عملیات هم انجام نداده، نادیده گرفت.

عز الدین تاکید کرد: به نفع ایران نیست که ضد نفتکش‌ها در آب‌های خلیج فارس عملیاتی انجام دهد و چه بسا مصلحت تهران در شرایطی کنونی خود با واشنگتن، عدم تنش است و طبق این قاعده، تهدید منافع قطر که نفتکش "فرانت آلتایر" از مبدا "الرویس" قطر به سمت تایوان در حرکت بود و همچنین تهدید منافع ژاپن و هدف قرار دادن نفتکش دومی که از عربستان راهی سنگاپور بود آن هم در شرایطی که "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن برای کاهش تنش‌ها به ایران آمده بود، معنایی ندارد.

این تحلیلگر سیاسی افزود: انفجار دریای عمان در شرایطی رخ داد که کنگره آمریکا ترامپ را به خاطر فروش اسلحه به عربستان تحت فشار قرار داده و بی شک آشفتگی در دریای عمان بهانه ترامپ را برای فروش سلاح تقویت و تفکر افراط گرای بولتون، پمپئو و منافع عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی را تأیید می‌کند.

وی تاکید کرد: انفجار در دریای عمان در شرایطی رخ داد که اوضاع آرام تر شده بود و ترامپ از شروط خود عقب نشینی و امید مذاکره بدون پیش شرط با ایران را داشت. موضوعی که رؤیای افراط گرایان دولت آمریکا، شرکت‌های اسلحه سازی و عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی را نقش بر آب کرده بود و به نظر نمی‌رسد تندروهای آمریکا و جنگ طلبان منطقه شرایط جدید را بپذیرند و چه بسا آشکار و پنهان تلاش کنند که بازی را به مرحله آستانه جنگ باز گرداند و بعید است که انفجار دو نفتکش در دریای عمان آخرین تلاش آنها باشد، اما این اقدامات می‌تواند تهدیدی برای امنیت خلیج فارس باشد و همان طور که "محمد جواد ظریف" وزیرخارجه ایران تاکید کرد، شواهد نشان می دهد که تلاش واشنگتن در اتهاماتی است که با هدف تخریب تلاش‌های دیپلماتیک ایران صورت گرفته است.

دو فروند کشتی نفتکش در دریای عمان روز پنجشنبه ۲۳ خرداد هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند. اولین شناور ساعت ۸ و۵۰ دقیقه صبح در فاصله ۲۵ مایلی بندر جاسک دچار حادثه شد و یک ساعت بعد، نفتکش دوم در فاصله ۲۸ مایلی این بندر دچار حریق شد. یکی از کشتی‌ها از قطر عازم تایوان و کشتی دوم از عربستان راهی سنگاپور بود.

این دومین حمله به نفتکش‌های خلیج فارس در ماه‌های اخیر است. چند نفتکش عربستان و امارات نیز روز ۲۲ اردیبهشت در نزدیکی بندر الفجیره امارات هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.