همزمان با آتش سوزی جدید که از بامداد امروز شنبه در کارخانه گوگرد «المشراق» و برخی از مزارع کشاورزی در جنوب موصل اتفاق افتاد، برخی از نمایندگان پارلمان و گروه‌های مقاومت اسلامی نزدیک به الحشد الشعبی و جریان‌های سیاسی در عراق، گروه تروریستی داعش و رژیم سعودی را متهم اصلی این حوادث معرفی کردند.

برخی گزارش‌ها نیز بخشی از این آتش سوزی‌ها را به اختلافات عشایری بین عشایر منطقه مرتبط دانسته و عده‌ای نیز آن را ناشی از دمای بالای هوا دانستند که معمولاً هر ساله در عراق و کشورهای منطقه موجب بروز آتش سوزی می شود.

در یک مورد نیز ثابت شد که آمریکا عامل آتش سوزی چند مزرعه و نخلستان‌های حومه پایگاه نظامی «اسپایکر» در شمال شهر تکریت مرکز استان صلاح الدین بوده که تاکنون در پرداخت غرامت به کشاورزان عراقی متضرر اقدامی نکرده است.

تمرکز آتش سوزی‌های مزارع امسال به طور ویژه در استان‌های سُنی نشین شمال بغداد مانند صلاح الدین و نینوا که همچنان هسته‌های خفته داعش به علاوه عوامل وابسته به رژیم سعودی در این مناطق فعال هستند، بیش از پیش انگشت اتهام را متوجه عربستان و تروریست های داعش کرده است.

برخی از کاربران عراقی در شبکه‌های اجتماعی، افزایش آتش سوزی مزارع را مرتبط با موضع اخیر عراق علیه رژیم سعودی در اجلاس مکه مکرمه در نهم خردادماه گذشته دانسته اند که در آن عراق برخلاف موضع سعودی‌ها، با معرفی جمهوری اسلامی ایران به عنوان تهدیدی برای منطقه مخالفت کرد.

هر چند این ادعا هنوز از طرف دولت عراق به طور رسمی تأیید نشده اما در سطح شبکه‌های اجتماعی طرفداران قابل توجهی پیدا کرده و گفته می‌شود که رژیم سعودی در اولین اقدام کوشیده است تا با هدف قرار دادن اقتصاد و کشاورزی عراق، از طریق عوامل داخلی خود، مزارع کشاورزی را در شمال بغداد به آتش بکشد.

این درحالیست که مناطق بغداد و حومه آن و مناطق جنوبی عراق که شاهد بیشترین سطح زیر کشت محصولات است، بدون هیچ گونه موارد آتش سوزی فصل درو کردن و برداشت محصول را به اتمام رسانده و وزارت کشاورزی عراق نیز به رغم آتش سوزی‌ها در شمال بغداد، اعلام خودکفایی از حیث تولید گندم کرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی در پارلمان عراق، رژیم سعودی را متهم ردیف اول دست داشتن در آتش سوزی‌ها در شمال بغداد معرفی کرده است.

«محمد الصیهود» در اظهاراتی که امروز شنبه در رسانه‌های عراق بازتاب داشته گفته است که رژیم سعودی متهم اول دست داشتن در این آتش سوزی است تا به اقتصاد عراق ضربه بزند.

وی اضافه کرده است که همه کشورهایی که حامی گروه تروریستی داعش در طول سنوات گذشته بوده اند درتلاش هستند، امروز با سناریو آتش زدن مزارع، عراق را به پله اول ناامنی و بی ثباتی برگردانند.

وی اضافه کرده است که یک توطئه بزرگ برای ضربه زدن به اقتصاد و امنیت غذایی عراق از طریق هدف قرار دادن مزارع اعم از مزارع پرورش دام و طیور و محصولات زراعی وجود دارد.

این نماینده پارلمان عراق خاطرنشان ساخته است که بعید نمی‌داند که رژیم سعودی و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از طریق تحریک عوامل داخلی خود در عراق یا صدور فتوا همان گونه که قبلاً در شکل گیری و حمایت از گروه تروریستی داعش دست داشتند، در این قضیه نیز ذیطرف باشند.

وی اضافه کرده است که هدف این کشورها از حمایت داعش و توطئه چینی‌ها، ضربه زدن به اقتصاد عراق است تا این کشور نتواند روی پای خود بایستد و با آنها در حوزه اقتصادی رقابت کند.

از طرفی گروه مقاومت اسلامی «کتائب حزب الله» عراق در بیانیه‌ای امروز شنبه اعلام کرده است که عربستان سعودی در ۹۰ درصد آتش سوزی‌های مزارع عراق دست دارد و هدف آن تخریب اقتصاد و زیربنای اقتصادی عراق است.

براساس این بیانیه، رژیم سعودی همان طور که در طول سنوات گذشته در قتل جوانان و کودکان و مردم عراق دست داشته اینبار جنایت رژیم سعودی علیه عراق حتی مزارع کشاورزی را در برگرفته و تحقیقات نشان داده که ۹۰ درصد آتش سوزی‌های مزارع کار این رژیم است.

کتائب حزب الله عراق افزوده است که اگر دولت عراق رژیم سعودی را در مقابل جنایاتش علیه مردم عراق و حمایت این رژیم از گروه تروریستی داعش تحت پیگرد بین المللی قرار می‌داد، امروز اینگونه اقتصاد و امنیت غذایی عراق را هدف قرار نمی‌دهد و دست به جنایت نمی‌زد.

«مختار الموسوی» از نماینده‌های ترکمن در پارلمان عراق نیز عربستان سعودی را متهم اول دست داشتن در آتش سوزی مزارع کشاورزی عراق معرفی کرده است. وی در اظهاراتی صوتی تصویری که در شبکه «یوتیوب» منتشر کرده گفته است که عربستان سعودی، امارات و اردن متهم به دست داشتن در آتش سوزی مزارع هستند تا به این صورت به اقتصاد عراق ضربه بزنند.

به رغم آتش سوزی‌هایی که استان‌های شمالی عراق شاهد آن بوده اما وزارت کشاورزی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده است که مقدار آتش سوزی‌ها در مقایسه با سطح زیر کشت محصولات و برداشت‌ها ناچیز بوده است.

طبق این گزارش، عراق در فصل زراعی امسال ۱۲ میلیون دونم (۳ میلیون هکتار) سطح زیر کشت گندم داشته که آتش سوزی‌ها فقط شامل ۳ هزار هکتار بوده که به گفته وزارت کشاورزی عراق، آتش سوزی‌ها بسیار محدود بوده است.

 

 

 

 

از طرفی آتش نشانی عراق در بیانیه‌ای تعداد کل آتش سوزی‌ها مزارع را از ۱۸ اردیبهشت ماه تا ۱۸ خردادماه امسال را ۲۷۲ مورد اعلام کرده که ۳۵ مورد آن عمدی گزارش شده است.

طبق این گزارش، از این تعداد ۳۵ مورد عمدی، ۷۴ مورد اتصال برق (جرقه الکتریکی)، ۲۵ مورد انتقال شراره‌های آتش، ۳۲ مورد ناشی از عامل خارجی، ۲۲ مورد ناشی از پرکردن «ته سیگار» و ۸۴ مورد نیز تاکنون علل آن شناسایی نشده است.

به رغم اتهامات پارلمانی و برخی از جریان‌ها علیه عربستان سعودی هنوز دولت عراق از توجیه اتهام مستقیم به ریاض به دلیل پاره‌ای معذوریت‌ها به ویژه حفظ مناسبات رو به رشد با عربستان سعودی خودداری کرده است.

عربستان سعودی برای ۲۷ سال روابط خود را با عراق قطع کرده بود که حاصل این قطع روابط در سال‌های بعد از سقوط صدام ورود تروریسم و ناامنی و انفجار پنج هزار انتحاری سعودی در عراق – طبق آمار اعلام شده - بوده است و اکنون بغداد به دلیل نگرانی از تبعات امنی قطع مجدد مناسبات با ریاض، درصدد حفظ این رابطه با همسایه جنوبی اش برآمده است.

در مقابل دولت و نهادهای وابسته به دولت اتهامات علیه گروه تروریستی داعش را در طول هفته‌های اخیر بارها تکرار کرده اند و گفته می‌شود که داعش با آتش زدن مزارع درصدد ناآرام کردن مجدد اوضاع در استان‌های سنی نشین عراق به منظور بستر سازی برای بازگشت مجدد به صحنه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.