بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری اعلام کرد: شناسایی درآمد مؤسسه‌های اعتباری پس از تصویب در نشست شورای پول و اعتبار به شبکه بانکی ابلاغ شده است.

تدوین دستورالعمل یاد شده با هدف استفاده صحیح از مبنای روش تعهدی، شناسایی صحیح درآمدها و منطبق با قانون عملیات بانکی بدون ربا که سرانجام از مدیریت سود، هموارسازی سود، انتقال درآمدهای آتی به سال جاری و بالعکس، شناسایی سودهای موهوم و در نهایت ارائه اطلاعات غیر واقعی به ذینفعان و گمراه کردن آنها از عملکرد واقعی مؤسسه‌های اعتباری جلوگیری کند، انجام شد.

پس از ابلاغ بخشنامه یاد شده درخواست‌های متعددی از بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری غیربانکی دریافت شد که حاوی تقاضای مهلت بیشتر برای اجرای دستورالعمل در شبکه بانکی بود.

بر این اساس، به منظور مساعدت و همراهی با شبکه بانکی کشور، مراتب به شورای پول و اعتبار گزارش شد که متعاقب آن شورا نیز در هفتم خرداد ۹۸ با آن موافقت کرد.

شورای پول و اعتبار با تعویق اجرای مواد ۸، ۱۱ و ۲۲ دستورالعمل شناسایی درآمد مؤسسات اعتباری موافقت کرده است.

همچنین شورای پول و اعتبار بر لزوم عدم شناسایی درآمد مطالبات مشکوک‌الوصول در صورت‌های مالی سال ۹۷ تاکید کرد و مقرر داشت بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری غیر بانکی باید ضمن تمهید الزامات اجرای دستورالعمل مزبور، درآمدهای خود برای سال ۹۸ و بعد از آن را در چارچوب مفاد دستورالعمل یاد شده شناسایی کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.