در یکی از آخرین روز‌های ماه آوریل گذشته، ماه‌جبین  شیران (یکی از معدود زنان شورای استانی بلوچستان در پاکستان ) صبح که بیدار شد تا راهی شورا شود، با دوراهی تلخی مواجه شد که بسیاری از مادران با آن مواجه می‌شوند: پسرک هفت ماهه‌ی او مریض بود، ماه‌جبین کسی را نداشت که از پسرک مریض او مراقبت کند. از سوی دیگر آن روز جلسه‌ی مهمی در شورا بود و ماه‌جبین احساس تعهد می‌کرد که حتما در جلسه شرکت کند، نظرش را بگوید و در رأی‌گیری حاضر باشد. مستاصل، بالاخره پسرکش را بغل کرد و تصمیم گرفت آن روز او را با خود به جلسه‌ی شورا ببرد.

 

از همان اول جلسه همه‌ی مردان شروع به متلک انداختن، مسخره کردن و توهین و تحقیر ماه‌جبین کردند. ماه‌جبین مستاصل رو به رئیس شورا کرد و از او خواست تا به این همه بی‌ادبی و بی‌احترامی واکنشی نشان دهد.

رئیس شورا چه کرد؟ دستور داد ماه‌جبین جلسه را ترک کند. وقتی ماه‌جبیبن مقاومت کرد، رئیس شورا او را عملا به زور بیرون انداخت و گفت: با بچه حق ندارد در جلسه شرکت کند. ماه‌جبین با ناامیدی تمام ایستاد تا شاید یک نفر از اعضای شورا از او حمایت کند و حتی یک نفر هم بلند نشد تا جلوی این بی‌عدالتی را بگیرد.

نماینده‌ای که به خاطر آوردن پسرش به مجلس اخراج شد

ماه‌جبین که در سال ۲۰۱۸ وارد شورای استانی بلوچستان شد، از همان ماه‌های اول بار‌ها با رئیس شورا حرف زده و خواسته بود اجازه دهند اتاق خالی در ساختمان شورا را به مهدکودک کوچکی برای بچه‌های کارمندان شورا تبدیل کنند.

او می‌دانست بسیاری از زنان دیگر هم که در شورا کار می‌کنند، بار‌ها در موقعیت مشابه بودند. بلوچستان که از استان‌های فقیر پاکستان است، مهدکودک‌های بسیار اندکی دارد و اغلب این مهدکودک‌ها هم خصوصی است و بسیار گران و در عمل بسیاری از افراد هرگز نمی‌توانند از پس شهریه‌ی آن برآیند.

ماه‌جبین شیران آن روز خشمگین، دل‌شکسته و غمگین، اما مصمم، شورا را ترک کرد. از همان روز سراغ چهره‌های سیاسی مهم همه‌ی احزاب می‌رود، با آن‌ها حرف می‌زند و سعی دارد آن‌ها را قانع و تشویق کند که از برنامه‌ی او حمایت کنند: «لایحه‌ای به شورا که نه تنها شورا را موظف به تاسیس مهدکودک کوچکی برای بچه‌های کارکنان می‌کند، بلکه بودجه‌ای تصویب شود که چندین مهدکودک دولتی در سراسر استان تاسیس شود.»

ماه‌جبین شیران هم‌زمان شروع به دیدار با فعالان حقوق زن، زنان پزشک و وکیل و سیاست‌مدار در استان بلوچستان کرده و از همه‌ی آن‌ها می‌خواهد بچه‌های خود را به محل کار ببرند تا هم این تابو را بشکنند، هم دشواری‌های زن و مادر بودن و اشتغال را در نبود امکانات حمایتی و همراهی جامعه پررنگ کنند و هم خواسته‌ی راه اندازی مهدکودک‌های دولتی را پیش ببرند.

دوسال قبل، پارلمان پاکستان در اسلام‌آباد در نتیجه‌ی سال‌ها اعتراض و کنشگری زنان نماینده و فعالان حقوق زنان بالاخره تن داد تا مهدکودک در ساختمان پارلمان برای بچه‌های کارمندان راه اندازی کنند. ماه‌جبین امیدوار است این کنش را با موفقیت پیش ببرد، دست‌کم تا امروز حمایت‌های از او در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، قوی‌تر و پررنگ‌تر از مخالفت‌هاست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.