به گزارش فرانس ۲۴ به نظر می رسد بعد از هفته ها گمانه زنی درباره سفر "آبه شینزو" نخست وزیر ژاپن به ایران، این سفر نتوانست تنش بوجود آمده میان تهران و واشنگتن را کاهش دهد.

"حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران در جریان نشستی با حضور رهبران کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و چین که در شهر "دوشنبه" پایتخت تاجیکستان برگزار شد، هشدار داد که تهران بار دیگر سطح تعهدات خود را نسبت به برجام کاهش می دهد چرا که ایران هیچ نشانه و اقدام مثبتی از سوی امضاکنندگان این توافقنامه در قبال تعهدات خود نسبت به این توافق مشاهده نمی‌کند.

شبکه تلویزیونی یورونیوز نیز گزارش داد: به نظر می رسد مقامات ایران برای کاهش تعهدات خود در موافق هسته ای وین هم صدا شده اند.

رئیس جمهوری ایران در حالی امروز حرف از کاهش تعهدات کشورش در توافقنامه وین زد که هفته گذشته نیز محمد جواد ظریف وزیر خارجه وی گفته بود کشورهای اروپایی در موقعیتی نیستند که از ایران انتقاد کنند.ظریف در عین حال از کشورهای اروپایی خواسته بود تا در مسیر برجام اقداماتی عملی انجام دهند.

ر ادیو بین المللی فرانسه نیز ضمن بازتاب اظهارات رئیس جمهوری ایران در نشست دوشنبه، نوشت: رئیس جمهوری ایران خطاب به جهانیان به ویژه کشورهای اروپایی هشدار داد که کشورش نمی تواند به طور یکجانبه به برجام متعهد بماند و ضروری است که دیگر امضاکنندگان این توافق به مسئولیت خود برای احیای برجام عمل کنند.

جمهوری اسلامی ایران ماه گذشته برخی از تعهدات خود را در چارچوب برجام به حال تعلیق درآورد و با تعیین یک ضرب العجل دو ماهه به امضاکنندگان این توافق (فرانسه، آلمان، بریتانیا، روسیه و چین) فرصت داد که در زمینۀ فروش نفت ایران و عادی شدن تراکنش های جهانی نظام بانکی این کشور به تعهدات خود عمل کنند.

آمریکا با احیا و تشدید تحریم های خود علیه ایران پس از خروج از برجام در ماه مه ٢۰١٨ اعلام کرد که صادرات نفت ایران که مهمترین منبع درآمد جمهوری اسلامی محسوب می شود را به صفر می رساند و همزمان نظام بانکی این کشور – مهمترین ابزار تجارت خارجی - را ناتوان از انجام تراکنش های بین المللی می کند.

اگر چه جمهوری اسلامی ایران خروج خود را از برجام اعلام نکرده، اما، آمادگی خود را برای افزایش ذخایر آب سنگین و اورانیوم غنی شده اعلام نموده و بر درجۀ غلظت غنی سازی اورانیوم نیز افزوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.