سال گذشته، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، را تحت فشار قرار داده تا هزینه‌های نظامی خود را تا ۲ درصد تولید ناخالص داخلی خود افزایش دهند.

در همین راستا، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در سخنرانی در میان ارتش این کشور اعلام کرد که برلین سال آینده و در راستای افزایش تدریجی که اخیرا تصمیم‌گیری شده، هزینه‌های نظامی خود را افزایش خواهد داد.

صدراعظم آلمان افزود: این خوب است که ما بودجه نظامی خود را با هدف امنیت افزایش داده‌ایم و این کار را برای سال آینده نیز ادامه خواهیم داد.

مرکل گفت که افزایش بودجه به ارتش اجازه خواهد داد که به تجهیزات مدرن بیشتری دست یابد تا قادر باشد با چالش‌های جدید مقابله کرده و چه در داخل و چه در خارج به وظایف خود عمل کند.

صدراعظم آلمان مشخص نکرده تا چه میزان بودجه ارتش آلمان را در سال ۲۰۲۰ افزایش خواهد یافت.

آلمان پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد تا هزینه نظامی خود را در سال ۲۰۱۹ به ۱.۳۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود برساند و با نادیده گرفتن تاکید ترامپ برای رساندن این میزان به  ۲ درصد، امیدوار است که تا سال۲۰۲۳ این میزان را به ۱.۵ درصد برساند.

ترامپ مدعی است که بخش عمده‌ای از سهم نیروی نظامی ناتو بر عهده آمریکا بوده و تهدید کرده بود در صورتی که اوضاع تغییر نکند آمریکا از ناتو خارج خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.