جیسون گرینبلات، فرستاده دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به خاورمیانه در مصاحبه‌ای با روزنامه عبری زبان اورشلیم پست با اشاره به احتمال تعویق دوباره اعلام طرح معامله قرن به اوایل نوامبر، اظهار کرد: فکر می‌کنم منطق حکم می‌کند اگر بخواهیم منتظر تشکیل کابینه جدید اسرائیل باشیم، در واقع باید تا مدتی که احتمالاً به ششم نوامبر کشیده می‌شود، در انتظار بمانیم.

دولت ترامپ پیش از این نیز ارائه طرح صلح خود موسوم به معامله قرن را به پس از برگزاری انتخابات اسرائیل در تاریخ ۹ آوریل موکول کرده بود، اما آن انتخابات به تشکیل کابینه منجر نشد و ۱۷ سپتامبر به عنوان تاریخ جدیدی برای انتخابات تعیین شد.

احتمال می‌رود تشکیل کابینه جدید در اوایل نوامبر و پس از انتخاب نخست وزیر و انجام مذاکرات برای تشکیل ائتلاف صورت گیرد.

گرینبلات در ادامه این مصاحبه اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که بگویم انتخابات اسرائیل قطعاً ایده جدیدی را در ذهن‌های ما ایجاد کرد.

او افزود: اگر برگزاری انتخابات جدیدی اعلام نشده بود چه بسا ما جزییات طرح را در تابستان منتشر می‌کردیم.

فرستاده رییس جمهور آمریکا ادامه داد: دولت ترامپ ارائه این طرح را به پس از ماه رمضان که اوایل ژوئن به پایان رسید، موکول کرده بود.

گرینبلات در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: اکنون تمرکز ما بر کنفرانس بحرین است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اعلام طرح معامله قرن در سال برپایی انتخابات ممکن است، گفت: ترامپ می‌تواند کارهای بسیاری را همزمان انجام دهد. فکر نمی‌کنم کمپین انتخاباتی بتواند مانع این روند شود و ترامپ کاملاً در این زمینه شرکت دارد.

او در پایان از اظهارات اخیر دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی که گفته بود "اسرائیل حق الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی خود را دارد"، حمایت کرد.

فلسطینی‌ها مخالفت خود را با طرح معامله قرن اعلام کرده‌اند. آنها همچنین در کنفرانس بحرین نیز شرکت نخواهند کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.