رویترز گزارش داد، شاهدان عینی اعلام کردند که عمر البشیر، رئیس‌جمهوری مخلوع سودان که لباس محلی این کشور را پوشیده بود در خودرویی به دفتر دادستانی در خارطوم منتقل شد.

الولید سید احمد، دادستان کل سودان اعلام کرده بود که عمر البشیر به اتهام فساد مالی در مقابل دادگاه حضور خواهد یافت.

عمر البشیر یکشنبه در مقابل دادستانی مبارزه با فساد مالی حاضر شد. این دادستانی البشیر را به جمع آوری "ثروت حرام و پول خارجی" متهم کرد.

تلویزیون رسمی سودان یکشنبه برای اولین بار ویدیویی تصویری را از عمر البشیر در داخل زندان کوبر پخش کرد.

همچنین قرار است هیئت وکلای مدافع عمر البشیر امروز (دوشنبه) برای تهیه یک یادداشت حقوقی در واکنش به متهم شدنش به در اختیار داشتن پول خارجی و ثروت غیرقانونی تشکیل جلسه دهد.

۷۲ تن از کارشناسان حقوقی و وکلای داوطلب امروز در خارطوم برای بررسی اتهامات وارده به البشیر و تهیه یادداشت حقوقی گردهم می‌آیند.

در همین راستا شبکه الجزیره به اطلاعاتی درباره شرایط بازداشت عمر البشیر و دیگر شخصیت‌های نظام وی دست یافت.

به گفته منابع، البشیر وضعیت جسمانی خوبی دارد و یک متخصص چشم و گوش و حلق و بینی مرتب او را مورد معاینه قرار می‌دهد. البشیر از روحیه بالایی برخوردار است و در اتاقی زندگی می‌کند که دو تخت دارد اما از زیادی پشه شکایت دارد.

اما علی العثمان، معاون اول اسبق عمر البشیر از محروم شدنشان از خواندن نماز جمعه شکایت دارد.

این درحالی است که عبدالرحیم محمد حسن، وزیر دفاع اسبق به دلیل درد پشت بر روی یک تخت چوبی دراز کشیده و سکوت اختیار کرده است.

از سوی دیگر نافع علی نافع، رئیس حزب کنگره ملی اسبق خواهان تسریع محاکمه‌اش شد و گفت که مطمئن است که بی‌گناه است.

وی گفت که همواره از اصلاح طلبان بوده است.

عبدالله البشیر، برادر عمر البشیر نیز به دلایل بازداشتش اعتراض کرد و زندان را غیرقانونی دانست.

وی گفت: شاید تنها اتهامی که به من وارد شده این است که من برادر البشیر هستم.

منابع سودانی تأکید کردند که برخورد پزشکی خوبی با همگان می‌شود و به آن‌ها اجازه داده می‌شود که هر لباسی می‌خواهند بپوشند و درخواست پزشکانی از خارج زندان بدهند یا از منازلشان غذا بخواهند. پنجشنبه گذشته هیئتی از کمیسیون حقوق بشر سودان از بازداشت‌شدگان در زندان کوبر بازدید کرد.

حریه اسماعیل، رئیس این کمیسیون نسبت به وضعیت سلامتی ابوهریره حسین، وزیر جوانان در دولت البشیر هشدار داد و بر اهمیت معالجه وی خارج از سودان براساس توصیه پزشکان تأکید کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.