صالح یلماز عضو هیئت علمی دانشگاه ییلدریم بایزید آنکارا و رئیس انستیتوی تحقیقات روسیه در یادداشتی با عنوان "ترکیه چرا از روسیه سیستم های پدافند هوایی اس ـ ۴۰۰ می خرد؟" به دلایل ترکیه برای خرید اس ۴۰۰، موضع آمریکا در قبال این سیاست و رفتار آمریکا طی چند سال گذشته با کشورهای مختلف پرداخته است.

وی در این یادداشت با اشاره به اظهارات اردوغان مبنی بر اینکه ما سیستم دفاعی S-۴۰۰ را خریده‌ایم و کار را تمام کرده‌ایم، یادآور شده است که در همان روز یعنی در ۱۲ ژوئن، الکسی یرخوف سفیر روسیه در آنکارا تاکید کرد که موضع روسیه در زمینه سیستم دفاعی S-۴۰۰ تغییر نکرده و تیم فنی ترکیه و روسیه به کار در این زمینه ادامه خواهند داد. همچنین اولین قطعات S۴۰۰ در ماه ژوئیه وارد ترکیه خواهد شد.

این استاد دانشگاه به دفاعی بودن سامانه موشکی اس ۴۰۰ S نیز اشاره کرده و آورده است: مطابق توافق انجام شده بین روسیه و ترکیه، سیستم دفاعی S۴۰۰ تنها در سرزمین‌های تحت حاکمیت ترکیه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. به موجب این ماده، جنجال‌های اخیر که ادعا می‌کردند ترکیه می‌تواند این سیستم را به کشورهای ثالث بفروشد، خود به خود منتفی می‌شود، اما در صورت تشدید بحران بین ترکیه با آمریکا، ترکیه از حق استقرار این سیستم در جمهوری ترک قبرس شمالی که دارای پایگاه نظامی در آن است، برخوردار می‌باشد.

یلماز به تلاش ترکیه برای خرید یک سامانه هوایی طی یک دهه گذشته نیز اشاره کرده و آورده است: نیاز ترکیه به سیستم های دفاع هوایی مساله‌ای جدید و یک ساله نیست، بلکه ترکیه بیش از ۱۰ سال است که برای رفع این نیاز خود تلاش می‌کند. آمریکا به درخواست ترکیه در زمینه خریداری سیستم دفاع موشکی پاتریوت پاسخ مثبت نداد، بنابراین ترکیه در جستجوی گزینه‌های جدید به ارزیابی پیشنهادات جذاب و مثبت روسیه مبنی بر خرید سیستم دفاع هوایی S-۴۰۰ پرداخت و تصمیم بر خرید این سیستم گرفت. اما در روند فعلی، آمریکا خرید S۴۰۰ توسط ترکیه را از یک مساله نظامی خارج کرده و آن را تبدیل به یک مسئله سیاسی کرده است.

وی سپس به تهدید آمریکا علیه ترکیه برای تحریم‌های سخت اشاره کرده و می‌افزاید: این نگرش ایالات متحده با اتحاد و دیپلماسی سازگار نیست. ترکیه S۴۰۰ را به عنوان یک سلاح تهاجمی نمی‌خرد، لذا کشورهایی که قصد حمله به ترکیه را ندارند نباید از خرید این موشک‌ها ناراحت شوند. ایالات متحده مدعی است که این موشک‌ها می‌توانند سیستم‌های هواپیماهای اف-۳۵ را در اختیار بگیرند. از سوی دیگر آمریکا مدعی است که موشکهای S۴۰۰ با ناتو سازگار نیست. در چنین شرایطی ترکیه پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک و بررسی موضوع را داده و قبول کرده است که در صورت صحت چنین چیزی از خرید این موشک‌ها صرف نظر خواهد کرد. این در حالی است که‌آمریکا این پیشنهاد را نیز نپذیرفته و به نوعی عدم صحت ادعاهای خود را قبول کرده است.

بیشتر بخوانید

رئیس انستیتوی تحقیقات روسیه با تهدید تلویحی آمریکا در مناطق تحت نفوذ ترکیه مانند دریای سیاه، دریای مدیترانه، اروپای شرقی، بالکان و خاورمیانه، یادآور شده است که بدون حضور ترکیه، سیاست‌های آمریکا در این مناطق می‌تواند بسیار پر هزینه و همچنین بی فایده باشد.

یلماز سپس به در پیش گرفتن این سیاست تهدید نسبت به سایر کشورها طی سال‌های اخیر پرداخته و آورده است: ایالات متحده از حقوق همپیمانی وقتی سخن می‌گوید که منافعش در دستور کار قرار می‌گیرد. به همین ترتیب، هنگامی که آمریکا به آلمان می‌گوید که شما نمی‌توانید خط لوله گاز North Stream-۲ را احداث کنید و یا به اروپا هشدار می‌دهد که بدون اجازه ما قادر به شکل دهی به ارتش اروپایی نیستید و یا اینکه قوانین سازمان تجارت جهانی را نادیده می‌گیرد، هرگز به روح اتفاق و همپیمانی نمی‌اندیشد.

تلاش‌های آمریکا برای اعمال تحریم‌های یک طرفه علیه ترکیه در پی روسیه، کره شمالی، ایران، چین و ونزوئلا با هدف خدمت به منافع خود، وضعیتی را به وجود آورده تا کشورهای عضو اتحادیه اروپا دیگر در مقابل سیاست‌های یکجانبه آمریکا سکوت اختیار نکنند. اگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مقابل این وضعیت سکوت اختیار کنند، هم امنیت خود را به خطر خواهند انداخت و هم روزی خواهد رسید که سیاست‌های یکسویه آمریکا خود این کشور را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

این کارشناس سیاسی در پایان یادآور شده است که اگر آمریکا می‌خواهد با سیاست‌های خود ترکیه را به انزوا بکشاند، در این تلاش‌ها موفق نخواهد شد و در نتیجه نیز با واکنش جامعه ترکیه مواجه می‌شود. مضافاً اینکه صنایع دفاعی ترکیه برای تامین نیازهای خود می‌تواند از روسیه و چین طلب یاری کند. پر کردن خلا سیاسی، اقتصادی و نظامی حاصله در نتیجه سیاست‌های تحریم‌های آمریکا از سوی دیگر کشورها موجب خواهد شد تا آمریکا بطور کامل ترکیه را از دست بدهد. نباید فراموش کرد که این تحریم‌ها در میان مدت و دراز مدت موجب تغییرات مورد انتظار آمریکا در ترکیه نخواهد شد. اگر آمریکا فکر می‌کند که با مجازات ترکیه می‌تواند ما را به مطیع خود کند، با تاثیر معکوس آن مواجه خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.