یک قانونگذار شناخته شده کنگره آمریکا که عضو کمیته‌های بودجه و روابط خارجی مجلس سنای این کشور است، با انتقاد از سیاست خارجی دولت «دونالد ترامپ» در قبال منطقه غرب آسیا به او گفته که «ما باید روی چین تمرکز کنیم نه ایران» چرا که این کشور رقیب اصلی آمریکا و در حال سود بردن از اشتباهات سیاست خارجی ایالات متحده است.

«تیم کین» نماینده مردم ایالت «ویرجینیا» در سنای آمریکا که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در کنار «هیلاری کلینتون» به عنوان نامزد پیشنهادی او برای منصب معاونت ریاست جمهوری رقابت کرده بود، شامگاه یکشنبه در پیامی توئیتری  از مواضع دولت کنونی آمریکا در قبال چین، ایران و منطقه غرب آسیا به شدت انتقاد کرد.

این سناتور ارشد دموکرات در این پیام توئیتری، به اشتباهات آمریکا در مسائل سیاست خارجی اذعان کرد و ضمن انتقاد از تقابل دولت ترامپ با ایران، خواستار تمرکز واشنگتن بر مقابله با پکن شده است.

کین نوشت: «چه کسی از اشتباهات ما در سیاست خارجی نفع می‌برد؟ چین. چه کسی در جنگ آمریکا علیه عراق (سال ۲۰۰۳) پیروز شد؟ چین. چه کسی در جنگ جدید ترامپ علیه ایران، به پیروزی خواهد رسید؟ چین».

 

این قانونگذار آمریکایی افزود: «ما باید روی رقیب اصلی‌مان (چین) تمرکز کنیم نه اینکه با یک جنگ دیگر در خاورمیانه، جان (آمریکایی‌ها) را در معرض تهدید قرار داده و منابع‌مان را هدر دهیم».

هشدار تیم کین به ترامپ در شرایطی مطرح شده که پیشتر «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا هم در اظهاراتی با هشدار درباره مواضع تقابلی دولت ترامپ گفته بود: «ما مطلقا اشتیاقی نداریم تا به دنبال جنگ با ایران یا انجام اقدام تحریک آمیز باشیم».

پلوسی که قدرتمندترین دموکرات عضو کنگره آمریکا است، طی مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» همچنین از خروج دولت ترامپ از برجام انتقاد کرد و افزود: «واقعا انگیزه آنها (دولت ترامپ) برای تحریک ایران چیست؟ چرا رئیس جمهور آمریکا به توافق هسته‌ای ایران پشت کرد؟ این اقدام (خروج از برجام) چه منطقی داشت بجز آنکه این توافق توسط دولت اوباما حاصل شده بود؟»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.