با گذشت پنج روز از سفر «ثامر السبهان» وزیر مشاور سعودی در امور خلیج فارس، «جوئل رابین» معاون وزیر خارجه آمریکا و «ویلیام روباک» سفیر سابق آمریکا در بحرین به استان «دیرالزور» در شرق سوریه، همچنان جزئیات جدیدی از این دیدار و اهداف آن منتشر می‌شود.

به نوشته الجزیره، در میانه افزایش تنش میان عشائر عربی و نیروهای دموکراتیک سوریه که اغلب آن‌ها از کردها هستند، آمریکا تلاش دارد از میزان آن بکاهد و عربستان سعودی نیز به سران عشائر وعده کمک در قبال پذیرش شروط خاصی را داده است.

این سه تن روز پنجشنبه هفته گذشته در سفری غیر منتظره وارد پایگاه نیروهای آمریکایی در استان دیرالزور شدند و با سه تن از رهبران عشائر منطقه و تعداد زیادی از فرماندهان کُرد دیدار و در خصوص آینده منطقه پس از غلبه بر داعش گفت وگو کردند.

منابعی در داخل این نشست به الجزیره گفتند که ثامر السبهان به رهبران عشائر گفته است که در ازای عدم درگیری با کردها و قطع ارتباط با ترکیه و قطر،  عربستان سعودی نیز از طریق ایجاد فرصت‌های شغلی و بازسازی روستاها و پرداخت غرامت به خسارت دیدگان و همچنین مشارکت دادن عشائر در اداره منطقه از آن‌ها حمایت خواهد کرد.

شرط ریاض برای قطع ارتباط با ترکیه و قطر در حالی است که آنکارا در مناطق تحت نفوذ خود در شمال سوریه نقش ویژه‌ای به عشائر داده است و سعودی‌ها از نفوذ ترکیه پس از شکست تروریست‌های همسو با ریاض در جنوب سوریه، هراس دارد.

این نشست در حالی برگزار شد که آمریکا و عربستان سعودی چندی پیش نیز گروه معارض «التیار العربی المستقل» (جریان عربی مستقل) را در شرق سوریه تشکیل دادند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.