به گزارش خبرگزاری تک اسپات، بررسی که در این زمینه توسط موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا صورت گرفته نشان می دهد قطع جی پی اس شبکه های مخابراتی سیار را در این کشور به شدت مختل کرده و در ادامه مسیریابی زمینی، کشتی رانی، کار در معادن و غیره ناممکن شده و صنعت کشاورزی و بسیاری از صنایع دیگر در آمریکا نمی توانند به فعالیت های عادی خود ادامه دهند.

البته این مشکلات محدود به آمریکا نیست و تمامی کشورهایی که از سیستم جی پی اس برای موقعیت یابی استفاده می کنند نیز به همین مشکلات دچار می شوند. حداقل خسارت روزانه چنین اختلالی یک میلیارد دلار در روز برآورد شده که می تواند تا ۱.۵ میلیارد دلار در روز هم افزایش یابد.

سیستم جی پی اس از سال ۱۹۸۴ بدین سو مورد استفاده تجاری قرار گرفته و بررسی ها حاکی است که استفاده از آن از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۷ بالغ بر ۱.۴ تریلیون دلار ارزش اقتصادی برای امریکا به همراه آورده است. این سیستم تنها در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار به نفع اقتصاد امریکا ارزش آفرینی کرده است. ۹۰ درصد از کل مبلغ ذکر شده از سال ۲۰۱۰ بدین سو به دست آمده است.

صنعت مخابرات برترین کاربر خدمات جی پی اس است و صنعت تله ماتیک (تولید ابزارهای ارسال، دریافت، ذخیره و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای ناوبری خودرو) در رتبه دوم قرار دارد. سومین کاربر مهم خدمات جی پی اس نیز مشتریان سرویس های شرکت های فناوری اطلاعات مانند گوگل هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.