بررسی امروز دوشنبه ۲۷ خرداد نشان می‌دهد؛ روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و تارنماهای داخلی اهداف آمریکا از متهم کردن ایران در این انفجار، را در کانون توجه خود قرار داده اند.

رسانه‌های منسوب به جریان اصلاح طلب معتقدند: می‌خواستند ژاپنی‌ها را علیه ایران تحریک کنند. دنبال بهانه برای ضربه زدن به ایران می‌گردند. رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا نیز به تلاش آمریکا برای تبدیل خلیج فارس به کانون بحران؛ اشاره کرده اند.

رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب با اشاره به اینکه آمریکا در صدد است که اختلافش با ایران را به یک پدیده بین‌المللی تبدیل و یک ائتلاف جهانی علیه کشورمان ایجاد کند به لزوم دیپلماسی قدرتمند ایران تاکید کرده اند. رسانه‌های منتسب به جریان اصولگرا نیز آورده اند: تقریباً اکثر کشورها و تحلیل‌گران تاکید دارند نه تنها اتهامات به ایران اشتباه است بلکه نقش آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن در این حادثه بسیار پررنگ است. آمریکا و متهمین اصلی در این ماجرا با متهم نشان دادن ایران تلاش دارند با دادن نشانی غلط، خود را از اتهامات دور نگه دارند.

رسانه‌های اصلاح طلب با اشاره به اهداف آمریکا از متهم کردن ایران در این انفجار به محورهای دیگری همچون: موضع انگلیس در برابر ایران؛ واکنش رئیس مجلس به انفجار نفتکش‌ها؛ واکنش رسانه خارجی به متهم نمودن ایران در این اتفاق؛ مواضع عربستان در برابر ایران اشاره کرده اند.

رسانه‌های اصولگرا نیز با اشاره به اهداف آمریکا از مقصر جلوه دادن ایران در این انفجار و پشت‌پرده انفجار نفتکش‌ها، به محورهای دیگری همچون انفجار نفتکش‌ها بهانه‌ای جهت اعزام نیروهای انگلیسی به تنگه هرمز؛ واکنش رسانه‌های خارجی به انفجار نفتکش‌ها؛ تکرار ادعای آمریکایی و احضار سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه؛ ادعای انفعال وزارت امورخارجه؛ پرداخته اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

برخی از عبارت‌های کانونی استفاده شده در این رسانه عبارتند از: واشنگتن در صدد است تا از این طریق بتواند فضای داخلی آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل را علیه ایران آماده و متحد کند؛ اتهام‌زنی کاخ سفید علیه تهران در حادثه روز پنجشنبه دریای عمان چندان غیرقابل پیش بینی نبود؛ اتفاقی که در دریای عمان افتاده، فقط می‌تواند برای ضربه زدن به ایران به کار رود؛ اقدامات مشکوک نسبت به نفتکش‌ها در دریای عمان به نظر اقدامات مکملِ تحریم‌های اقتصادی است؛ عربستان کاسه داغ‌تر از آش.

اهداف آمریکا از متهم کردن ایران در این انفجار

در بخشی از یادداشت منتشر شده با عنوان "نفتکش‌ها و لزوم دیپلماسی قدرتمند " در روزنامه آفتاب یزد آمده است: آمریکا به بهانه حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان درصدد است که اختلافش با ایران را به یک پدیده بین‌المللی تبدیل و یک ائتلاف جهانی علیه کشورمان ایجاد کند. واشنگتن درصدد است تا از این طریق بتواند فضای داخلی آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل را علیه ایران آماده و متحد کند. در این میان تنها اتحادیه اروپا نقطه مقابل آمریکا قرار گرفته است. اما در پی اتهام آمریکا، انگلیس ادعای ایالات متحده را پذیرفت در مقابل فارغ از اتحادیه اروپا؛ ژاپن و روسیه نیز این ادعای آمریکا را رد کردند. به نظر می‌رسد حمایت بریتانیا از آمریکا هم به دلیل خروج احتمالی از برگزیت و جدایی از اروپاست. بنابراین ممکن است که سانحه نفتکش‌ها توسط عربستان سعودی و اسرائیل رخ داده باشد. از این رو، اتهام‌زنی کاخ سفید علیه تهران در حادثه روز پنجشنبه دریای عمان چندان غیرقابل پیش بینی نبود اما انتقادی که به وزارت خارجه کشورمان وارد است اینکه آنطورکه باید مؤثر عمل نکرد تا ادعای واشنگتن را خنثی کند. به هر روی ادعای آمریکا مبنی بر مقصر بودن ایران در فاجعه دریای عمان به شورای امنیت کشیده شده است. از این‌رو باید اذعان داشت که شرایط کنونی مطلوب نیست و آمریکا درصدد است تا مسئله ایران را به یک پدیده بین المللی تبدیل کند و شورای امنیت را برای یک اقدام علیه تهران آماده سازد. به همین دلیل ایران امروز نیازمند تقویت دیپلماسی و انجام اقدامات متقابل برای محکوم‌کردن ادعاهای آمریکاست.

به گزارش تارنمای انتخاب، فریدون مجلسی دیپلمات پیشین و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی معتقد است: می‌خواستند ژاپنی‌ها را علیه ایران تحریک کنند… اتفاقی که در دریای عمان افتاده، فقط می‌تواند برای ضربه زدن به ایران به کار رود. وی تصریح کرد: حمله به این نفتکش‌ها آن هم درست در زمان دیدار نخست وزیر ژاپن با مقام معظم رهبری حتماً یک پیام سیاسی خاصی را به همراه داشته است. اینها مسائلی است که در زمانی که خدشه‌ای در زبان دیپلماسی ما وارد می‌شود مورد سوءاستفاده اینچنینی قرار می‌گیرد و ذینفع این کار، در درجه اول کسانی هستند که دنبال بهانه برای ضربه زدن به ایران می‌گردند. این دیپلمات پیشین افزود: قصد آمریکا از این افترا، این است که اگر ما سپاه پاسداران را تروریست اعلام کرده‌ایم، این هم یک عمل تروریستی است. جنگ جهانی اول به همین بهانه‌ها آغاز شد. به نوشته انتخاب؛ مجلسی افزود: کشور و افرادی که پشت حمله به دو نفتکش در دریای عمان بوده‌اند، می‌خواستند ژاپنی‌ها را هم علیه ایران تحریک کنند. این عمل، کار کسانی است که به‌دنبال محو و شکست ایران و به زانو در آوردن ایران هستند.

موضع انگلیس در برابر ایران

"تنش دوباره بین ایران و بریتانیا" عنوان مطلبی است که در روزنامه شرق منتشر شده است. در این مطلب می‌خوانیم: بار دیگر، تنش‌ها در روابط بین بریتانیا و ایران رو به افزایش می‌روند. از طرفی، در ماجرای حمله به دو نفت‌کش ژاپنی و نروژی و درحالی‌که بسیاری از نهادهای بین‌المللی و رهبران منطقه‌ای و جهانی هنوز خواستار بررسی و کسب شواهد هستند، بریتانیا در کنار آمریکا قرار گرفته و ایران را مقصر خوانده است و از طرف دیگر، مسئله زاغری‌رتکلیف بار دیگر به صدر اخبار آمده و کار تا ایجاد مانع برای ورود و خروج دیپلمات‌های ایران به سفارتشان در لندن بالا گرفته است.

دستگاه دیپلماسی انگلیس همچنان مشغول همراهی با ایالات متحده در متهم‌کردن ایران است. جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، یکشنبه بار دیگر گفت بریتانیا ایران را مسئول حادثه نفت‌کش‌ها می‌داند. نکته جالب اما فقدان قطعیت در موضع‌گیری هانت است.

در راستای همین تنش‌ها شنبه‌شب اعلام شد سفیر بریتانیا در ایران به وزارت خارجه احضار شده است. …‌اما احضار بوده یا دیدار، آنچه مشخص است اینکه در این دیدار درباره موضع‌گیری بریتانیا نسبت به ماجرای نفت‌کش‌ها صحبت شده و ایران نارضایتی خود را به بریتانیا ابراز کرده است.

واکنش رئیس مجلس به انفجار نفتکش‌ها

به گزارش روزنامه آرمان علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان را «مشکوک» و مکملِ تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران دانست.

به گزارش این روزنامه به نقل از ایسنا، علی لاریجانی در نطق قبل از دستور جلسه علنی روز گذشته گفت: اقدامات مشکوک نسبت به نفتکش‌ها در دریای عمان به نظر اقدامات مکملِ تحریم‌های اقتصادی است به جهت اینکه از تحریم‌ها نتیجه به دست نیاورند مخصوصاً با توجه به سوابق تاریخی آمریکا در جنگ جهانی که کشتی‌های خود در نزدیک سرزمین ژاپن را مورد هدف قرار دادند تا توجیه لازم برای خصومت را فراهم کنند. اما بخش فکاهی ماجرا در اظهارات آقای پمپئو نهفته است که توصیه کردند «ایران در مقابل اقدامات سیاسی و دیپلماتیک از دیپلماسی استفاده کند» این مطلب از زبان وی واقعاً شیرین است. وزیر خارجه کشوری با اقدامات تروریستی اقتصادی که به بیان خودشان «شدیدترین تحریم‌ها علیه یک ملت است» به مصاف یک ملت انقلابی آمده‌اند، آیا این یک اقدام دیپلماتیک است؟ آقای پمپئو آیا نقض عهد در توافق هسته‌ای و جنگ اقتصادی علیه ملت ایران، اقدام سیاسی است؟ آیا اقدامات آمریکا در ونزوئلا علیه رئیس‌جمهور این کشور اقدامی سیاسی و دیپلماتیک است؟ آیا اقدامات آمریکایی‌ها در تسلیح سعودی‌ها علیه ملت مظلوم یمن اقدامی سیاسی است؟ آیا حمایت همه جانبه از رژیم بساز و بفروش صهیونیستی علیه ملت شجاع فلسطین اقدامی سیاسی است؟

واکنش رسانه خارجی به متهم نمودن ایران در این اتفاق

روزنامه ایران، در مطلبی با عنوان "نیویورک تایمز: حرف‌های ترامپ درباره ایران دیگر اعتبار ندارد / انهدام نفتکش‌ها کار ایران نیست / حتی رئیس روابط عمومی سابق کاخ سفید نیز آقای ترامپ را یک دروغگو خطاب کرده" نوشت: پیتر بی کر در نیویورک تایمز نوشت: روز پنج شنبه دو نفت کش ژاپن و نروژ در نزدیکی خلیج عمان مورد حمله قرار گرفتند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه ادعا کرد که هیچ تردیدی در مورد نقش ایران در این حملات وجود ندارد. اما در حال حاضر مردم آمریکا به رئیس جمهور خود اطمینان ندارند. آقای ترامپ در طول دو سال گذشته بارها در مورد مسائل مختلف اظهارات نادرست و گمراه کننده‌ای را بر زبان آورده است. حتی رئیس روابط عمومی سابق کاخ سفید نیز آقای ترامپ را یک دروغگو خطاب کرده است.

مواضع عربستان در برابر ایران

آفتاب یزد در مطلبی با عنوان "عربستان؛ کاسه داغ‌تر از آش" آورده است: آمریکا که سخت از پاسخ منفی مقامات کشورمان نسبت به درخواستش از سوی آبه آشفته بود بلافاصله پس از حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان بدون ارائه هیچ مدرکی ایران را متهم کرد. به همین دلیل هم با انتشار ویدئویی بی‌کیفیت مدعی شد که نیروهای ایرانی در حال جدا کردن مین از کشتی ژاپنی بودند. ادعایی که برخلاف حمایت عربستان، اسرائیل و انگلیس از آن با مخالفت اروپا، روسیه و چین مواجه گشت. بیش از هر چیز ژاپن در مواضعی رسمی آن را رد کرد و گفت که این مدارک بر اساس حدس و گمان آمریکاست. از سویی، از آنجا که این حادثه همزمان با حضور آبه در تهران رخ داد بهانه‌ای برای حامیان منطقه‌ای آمریکا به ویژه عربستان فراهم کرد تا بگویند که ایران احترام نخست وزیر ژاپن را نگاه نداشت و در مقابل تلاش‌هایش، نفتکش این کشور را مورد هدف قرار داد. همچنین این کشورها مدعی‌اند که ایران با پاسخ منفی به درخواست شینزو آبه برای میانجیگری به این مقام ژاپنی توهین کرده است حال آنکه بسیاری از کشورها با هدف میانجیگری میان تهران- واشنگتن طی دو سال گذشته به دلیل موضع روشن مقامات کشورمان به نتیجه‌ای نرسیدند. بر این اساس، روزگذشته محمد بن سلمان ولیعهد سعودی طی گفت وگویی با روزنامه الشرق الاوسط ادعاهای واهی اش علیه جمهوری اسلامی ایران، کشورمان را علیرغم تمامی مدارک و قرائن موجود به دست داشتن در حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان و تلاش برای ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه متهم کرد. او همچنین در این گفت‌وگو مدعی شد: ایران احترام نخست وزیر ژاپن در تهران را نگه نداشت و در واکنش به تلاش‌های وی، دو فروند نفتکش را که یکی از آنها متعلق به ژاپن بود، مورد حمله قرار داد. این ادعاهای او و آمریکا مبنی بر نقش داشتن ایران در حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان در حالی است که وزارت خارجه کشورمان با مشکوک خواندن حادثه در واکنش به این مسئله اعلام کرد در حالی که نخست وزیر ژاپن برای کاهش تنش‌ها، با نفر اول جمهوری اسلامی ایران در حال دیدار بود کدام دست‌های پنهان بدنبال اثرگذاری بر این تلاش‌ها در منطقه است و چه کسانی از آن سود می‌برند؟!

رسانه‌های اصولگرا

برخی از عبارات کانونی استفاده شده در این رسانه‌ها عبارتند از: تلاش آمریکا برای تبدیل خلیج فارس به کانون بحران؛ انگلیس به دنبال همکاری با آمریکا و عربستان و دیگران مصمم است ایران را مقصر این حملات قلمداد کند اتهامی واهی که ایران به شدت تکذیب می‌کند؛ اکثر کارشناسان و شرکت ژاپنی مالک نفتکش ادعای ضدایرانی آمریکا را رد کرده بودند.

پشت‌پرده و اهداف آمریکا از مقصر جلوه دادن ایران در انفجار نفت‌کش‌ها

"تلاش آمریکا برای تبدیل خلیج فارس به کانون بحران" عنوان یادداشتی است که در روزنامه صبح نو منتشر شده است. در این مطلب می‌خوانیم: بعضی از کشورها مانند آمریکا تلاش دارند تا ایران را در این حادثه مقصر نشان دهند اما تقریباً اکثر کشورها و تحلیل‌گران تاکید دارند نه تنها اتهامات به ایران اشتباه است بلکه نقش آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن در این حادثه بسیار پررنگ است و در واقع آمریکا و متهمین اصلی در این ماجرا با متهم نشان دادن ایران تلاش دارند با دادن نشانی غلط، خود را از اتهامات دور نگه دارند.

به چند دلیل آمریکا متهم اصلی در این حادثه است؛ - این حادثه همزمان با دیدار شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن با رهبر انقلاب اسلامی رخ داد. شواهد و قرائن حاکی از عدم استقبال عالی‌ترین مقام ایران از میانجی‌گری آقای آبه در روابط تنش‌آلود میان ایران و آمریکا بود. لذا رخ دادن یک حادثه مهم می‌توانست تا حد زیادی دیدار شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن با رهبر انقلاب اسلامی را از کانون توجهات خارج سازد و تحقیر رئیس‌جمهوری آمریکا در این ماجرا چندان نمود پیدا نکند. - این جریان تلاش دارد کانون بحران را از مرزهای فلسطین اشغالی و دریای سرخ به خلیج‌فارس منتقل کند و از این طریق هزینه محور مقاومت را افزایش دهد. اقدامی که می‌تواند در راستای طرح آمریکایی – صهیونیستی موسوم به معامله قرن تعریف شود. - آمریکا سال‌هاست که از حوزه مصرف‌کننده نفت خارج شده است و با دستیابی به استخراج و تولید نفت شل در نظر دارد سهم مناسبی را در بازار صادرکنندگان نفت به خود اختصاص دهد.... تکرار حوادثی مانند بندر فجیره یا حادثه روز پنجشنبه در واقع مطلوب آمریکا است.

رجا نیوز: معنای این بسته عملیاتی (یعنی هم خود عملیات نظامی و هم مکمل سیاسی و رسانه‌ای و تبلیغاتی آنکه ایران را مقصر جلوه دهد) چیست؟ و چرا باید دقیقاً در ساعتی اتفاق بیفتد که نخست‌وزیر ژاپن دارد پیشنهاد ترامپ برای مذاکره را به‌دست رهبر ایرانیان می‌رساند؟ جواب ساده است. ترامپ می‌خواهد بگوید «یا مذاکره می‌کنید یا جنگ را آغاز می‌کنیم، تازه به خاطر اینکه دست بالا را در نظام رسانه‌ای و حقوقی و سیاسی جهان داریم جنگ را طوری هم آغاز می‌کنیم که افکار عمومی جهان بگویند طرف مقصر و آغازکننده خصومت، ایران بود.»

انفجار نفتکش‌ها بهانه‌ای جهت اعزام نیروهای انگلیسی به تنگه هرمز

به گزارش کیهان، روزنامه انگلیسی تایمز در گزارشی اعلام کرد: همزمان با افزایش فشارها پس از حمله به تانکرهای نفت ژاپن و نروژ، انگلیس به دنبال همکاری با آمریکا و عربستان و دیگران مصمم است ایران را مقصر این حملات قلمداد کند؛ اتهامی واهی که ایران به شدت تکذیب می‌کند.

این روزنامه نوشت: همچنین انگلیس برای حفاظت از کشتی‌ها و سایر منافعش در منطقه ۱۰۰ نیروی دریایی سلطنتی به تنگه هرمز اعزام می‌کند. گشت‌زنی نیروهای ویژه انگلیسی از پایگاه جدید آنها در بحرین هماهنگ می‌شود.

روزنامه جوان نیز در مطلبی با عنوان "توجیه تراشی لندن برای اعزام نیرو به خلیج فارس" آورده است: توبیاس الوود، معاون وزیر دفاع انگلیس روز یک شنبه در گفت‌وگو با شبکه اسکای با اشاره به اینکه تنش‌ها در منطقه در حال افزایش است، مدعی شد: «نباید فراموش کنیم که ایران نفوذ نیابتی و نفوذی منفی در سوریه، عراق، بحرین و همچنین کشورهای دیگر دارد. این، موجب تنش‌های بیشتر در خاورمیانه شده است. من نا امیدی آن‌ها (ایران) درخصوص توافق هسته‌ای را درک می‌کنم، اما این مجوز حمله به نفتکش‌ها در تنگه هرمز نیست.» وی همچنین اظهار داشت: ایران نباید هیچ تردیدی داشته باشد که ما مصمم هستیم از دارایی‌ها و منافع خود در خاورمیانه دفاع کنیم.

در چنین شرایطی روزنامه تایمز گزارش داد، انگلیس برای حفاظت از کشتی‌ها و سایر منافعش در منطقه ۱۰۰ نیروی دریایی سلطنتی به تنگه هرمز اعزام می‌کند. با این حال جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس شنبه در پیامی تأکید کرد لندن باید برای کاهش تنش‌ها در خلیج‌فارس گام بردارد نه اینکه یک درگیری نظامی را تحریک کند. او افزود: لفاظی دولت بدون مدارک معتبر درباره حملات به این تانکرها، تنها موجب تشدید تهدید جنگ می‌شود.

واکنش رسانه‌های خارجی به انفجار نفتکش‌ها

به گزارش روزنامه کیهان، نیوزویک در مطلبی آورده است: اسرائیل، امارات، عربستان و حتی آمریکا می‌توانند عامل حادثه نفتکش‌ها باشند.

«آنتونی کوردزمن»، تحلیلگر استراتژیک در مرکز استراتژیک مطالعات بین‌الملل به نیوزویک یک نشریه آمریکایی گفت: می‌توان این احتمال را داد که گروه داعش این حملات را انجام داده تا جنگ میان دو دشمن-ایران و آمریکا- را علیه یکدیگر شعله‌ور کند. یا اینکه عربستان سعودی یا امارات متحده عربی چنین حادثه‌ای را ایجاد کرده‌اند تا از آن بتوانند برای افزایش فشار بر ایران استفاده کنند. برخی اشاره کرده‌اند که احتمالاً حملات روز پنجشنبه و حملات ماه پیش به ۴ تانکر نفتی در بندر فجیره امارات عملیات «پرچم غلط» باشد که توسط اسرائیل که یکی دیگر از دشمنان ایران بوده انجام شده است تا ایران مسئول این حمله قلمداد شود. برخی ناظران نیز گفته‌اند که این حملات ممکن است از سوی برخی از اعضای افراطی دولت ترامپ باشد تا بهانه‌ای برای انجام عملیات نظامی علیه ایران پیدا کنند.

روزنامه «واشنگتن پست» نیز بامداد یکشنبه در یادداشتی به بررسی اتهام‌زنی بی سند و مدرک اخیر رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران پرداخته و نوشت که این ادعاها، «محدود بودن» استراتژی دولت «دونالد ترامپ» در اعمال کارزار فشار حداکثری را نشان می‌دهد.

منتقدان دولت ترامپ در آمریکا معتقدند که او عامدانه تلاش می‌کند تا ایران را به خروج از توافق هسته‌ای وادار کند و می‌گویند که کارزار فشار حداکثری ترامپ نه تنها نتوانسته رفتار ایران را تغییر دهد بلکه حتی آنها را از میز مذاکره هم دورتر کرده است.

این روزنامه ضمن اشاره به وعده دولت آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت خام ایران، توضیح می‌دهد: «ایالات متحده نمی‌تواند به تنهایی تحریم تمام‌عیاری را علیه ایران اعمال کند و کارزار ترامپ برای کاهش صادرات نفت ایران، به بهای فشار بر متحدانش نیز تمام شده است».

واشنگتن‌پست با بیان اینکه عده‌ای نگران هستند که ترامپ یا مشاورانش به دنبال راه‌اندازی تقابل با ایران هستند، اضافه می‌کند: «بسیاری از کشورها دیدگاهی متفاوت (از دیدگاه واشنگتن) دارند، دیپلمات‌های کشورهای مختلف معتقدند که تمرکز بیش از حد دولت ترامپ بر تحریم‌های فزاینده (علیه ایران) باعث شده در بیرون از خاورمیانه (غرب آسیا) دوستان چندانی نداشته باشد که از سیاست وی در قبال ایران حمایت کنند.»

تکرار ادعای آمریکایی و احضار سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه

کیهان: در حالی‌که اکثر کارشناسان و شرکت ژاپنی مالک نفتکش ادعای ضدایرانی آمریکا را رد کرده بودند، وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه برای جلب نظر رئیس‌جمهوری آمریکا ادعاهای وی علیه ایران را در ارتباط با حادثه آتش گرفتن دو نفتکش در دریای عرب تکرار کرد. جرمی هانت مدعی شد که کشورش تقریباً اطمینان دارد که ایران در حملات به نفتکش‌ها در دریای عمان دخالت داشته است.

مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه با تقبیح این اتهامات بی‌اساس و اعلام اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران خواستار ادای توضیح طرف انگلیسی و تصحیح این موضع شد و افزود: واکنش‌های مردمی علیه انگلیس ناشی از این‌گونه رویکردهای حمایتگرانه این کشور از ادعاهای بی‌پایه و اساس مقامات آمریکایی در مسائل مختلف ازجمله موضوع فوق است و اتخاذ مواضع واقع‌گرایانه از سوی دولت انگلیس منطبق با واقعیات سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و لزوم تجدیدنظر در رویکرد این کشور، را یادآوری می‌کنیم.

سفیر انگلیس در این دیدار اظهار داشت مراتب را فوراً به لندن منعکس خواهد کرد. وی در عین حال خبر احضار خود به وزارت امور خارجه را تکذیب کرد و گفت که بنا به خواست خودم به وزارت امور خارجه ایران رفتم.

ادعای انفعال وزارت امورخارجه

به گزارش راه دانا، بعد از وقوع حادثه برای دو نفتکش ژاپنی در دریای عمان و انفجار آنها، وزیر خارجه انگلیس بدون ارائه شواهد مستدل ایران را به دست داشتن در حادثه هدف قرار گرفتن دو نفت‌کش در دریای عمان متهم کرد. در همین راستا وزارت خارجه ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه احضار و دستیار وزیر و مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه امروز در ملاقات با سفیر انگلیس، شدیداً به این مواضع غیر قابل قبول و ضد ایرانی دولت انگلیس اعتراض کرده است.

در همین راستا «راب مکر» سفیر انگلیس در تهران مدعی شده است که احضار نشده و این دیدار به درخواست خود او بوده است.

این اظهار نظر در شرایطی انجام شد که در متن رسمی منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه نیز عنوان «احضار» به کار نرفته و ازعبارت «ملاقات» استفاده شده و تنها یک تیتر و عکس جداگانه با عنوان احضار منتشر شده است. کارشناسان حوزه سیاست خارجی معتقدند دستگاه دیپلماسی باید ضمن حفظ دیپلماسی فعال در قبال کشورهای اروپایی با توجه به مفاهیم متفاوت واژگان در ادبیات دیپلماتیک، دقت بیشتری به خرج دهد. این موضوع تا حدی بود که برخی در اصل احضار سفیر انگلیس تشکیک کردند و این موضوع را ناشی از انفعال دستگاه دیپلماسی خواندند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.