دکتر سعید نمکی در همایش دوره ملی توانمندسازی روسای بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور، با اشاره به سال‌های فعالیت خود در سازمان برنامه و بودجه، اظهار کرد: همواره یکی از علاقه‌مندی‌های شخصی من مطالعه در رابطه با شاخص‌های توسعه یافتگی بود. کشور توسعه یافته کشوری است که بتواند نیروی انسانی را تبدیل به سرمایه انسانی کند و این امر امکان‌پذیر نیست مگر با تقویت حوزه آموزش. ادبیات توسعه انسانی ابزار توسعه نیست بلکه یکی از اهداف اصلی توسعه است. متاسفانه مشکل بزرگی که برخی گرفتار آن می‌شوند این است که فکر می‌کنند با زیرساخت می‌توان توسعه را ایجاد کرد. از سال‌های پیش از انقلاب برنامه‌ریزی‌هایی برای ایجاد توسعه در کشور وجود داشت اما در تمام این برنامه‌ها تنها به زیرساخت‌ها فکر کردیم و از جایگاه انسان توسعه یافته غافل بوده‌ایم.

 

وی در ادامه با اشاره به گفته یکی از محققان مبنی بر این که پولی که کشورها برای تربیت مسئولان صرف می‌کنند، هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت است، گفت: همواره یکی از اهداف جدی ما توانمندسازی نیروی انسانی بوده است.

 

وزیر بهداشت ادامه داد: نظام سلامت دستاوردهای خوبی در این چند سال به دست آورده است. ما در حال حاضر توانمندترین زیرساخت‌های ارائه‌ خدمت در قالب سیستم شبکه را داریم. امکان ندارد امروزه نیاز به اعزام مریض به خارج از کشور داشته باشیم. همچنین در بحث تامین دارو حدود ۹۷ درصد از داروها در داخل کشور تولید می‌شود و برای سه درصد باقی‌مانده نیز برنامه‌های اساسی داریم.

نگاه غیرمنصفانه به "تحول سلامت" نداشته باشیم

نمکی در ادامه با اشاره به منتقدان طرح تحول سلامت، اظهار کرد: علی‌رغم این‌که برخی انتقادات به این طرح وارد است، اما نباید نگاه غیرمنصفانه‌ای نسبت به آن داشته باشیم. برخی افراد با نگاه بدبینی به اکثر کارهایی که در دولت آقای روحانی انجام شده است، نگاه می‌کنند. خوشبختانه طرح تحول سلامت توانسته در کاهش پرداخت هزینه‌ها از جیب بیمار به ویژه هزینه‌های کمرشکن بیمارستانی و نیز اعزام پزشک حاضر به نقاط محروم و اصلاح هتلینگ اقدامات بسیار خوبی انجام دهد. تعداد زیادی از مراکزی که دایر شده در جاهایی بودند که مردم محروم هیچ امکاناتی نداشتند.

وی ادامه داد: درصدد هستیم به جای ایجاد آی سی یو و سی سی یو کاری کنیم تا بیمار نیاز به مراجعه به این بخش‌های خدماتی را نداشته باشد. از جمله این اقدامات بسیج ملی کنترل فشار خون است که در حال حاضر در میانه راه قرار دارد و می‌تواند مثال خوبی از اقداماتی باشد که ما در حوزه پیشگیری انجام می‌دهیم.

آمار مرگ و میر مرتبط با فشارخون بالا

وزیر بهداشت با اشاره به این‌که حداقل ۴۰ درصد افراد نسبت به فشار خون خود آگاهی ندارند، اظهار کرد: از ۳۸۰ هزار مرگی که اتفاق می‌افتد ۹۷ هزار مرگ مربوط به فشار خون بالاست و ۱۶۱ هزار مرگ به دلیل موارد مرتبط با فشار خون بالا بوده است. ما در زمینه‌ اقداماتی که برای پیشگیری قابل انجام است، می‌توانیم با پول ساخت آی سی یو در چند استان مردم را نسبت به بیماری‌های غیرواگیری نظیر فشار خون که منجر به ایجاد بیماری‌های طولانی در آنها می‌شود، آگاه کنیم.

تقدم بهداشت بر درمان و درمان سرپایی بر بستری

نمکی ادامه داد: هنگامی که فردی بر اثر ابتلا به فشار خون بالا دچار از کار افتادگی می‌شود، می‌گوییم یک ثروت را در جامعه از دست داده‌ایم. در واقع بنده معتقد هستم بهداشت بر درمان و درمان سرپایی بر درمان بستری تقدم دارد.

اداره بیمارستان‌ها با جیب خالی!

پیگیری وصول ۱۰هزار میلیارد تومان طلب بیمارستان‌ها از تامین اجتماعی

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که بیمارستان‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تصریح کرد: بنده آگاه هستم که برخی با جیب خالی زبان‌شان را بر شما دراز می‌کنند. مطمئن باشید که من در این زمینه بسیار بیشتر از شما غصه می‌خورم. من از اولین دقایق حضورم در وزارت بهداشت با پختگی تمام در حال پیگیری کارها هستم و این نوید را می‌دهم که ظرف هفته‌های آینده ۱۰ هزار میلیارد تومان طلب شما از تامین اجتماعی را دریافت کرده و به شکل پول نقد در اختیارتان قرار می‌دهیم. باید بدانید وزیر شما خدمت‌گذار شما برای بازکردن گره‌ها و دشواری‌ها است. اداره بیمارستان‌ها با جیب خالی تنها با حضور یک مدیر صبور و مهربان شدنی است.

دستور رییس جمهور برای رسیدگی به مشکلات مالی بیمارستان‌ها

وزیر بهداشت ادامه داد: در صحبت‌هایی که با وزیر رفاه و وزیر اقتصاد داشتم عنوان کردم که گوهرانی مانند شما در نظام سلامت حضور دارند و البته رییس جمهور نیز وزیر اقتصاد و دارایی را بسیج کردند تا سریعا به مشکلات مالی حوزه بیمارستان‌ها رسیدگی کنند.

آگهی وزارت بهداشت برای جذب ۱۰هزار نیروی جدید

نمکی در ادامه با اشاره به مشکل کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی، گفت: پیگیر اخذ مجوز جذب ۲۰ هزار نیرو بوده‌ایم و در حال حاضر برای ۱۰ هزار نیرو آگهی داده‌ایم تا اندکی از بار مشکلات شما در این بخش برداشته شود. همچنین در حال اصلاح سایر ساختارها هستیم، البته باید توجه کنید که سال ۱۳۹۸ سال بسیار سختی برای ما است؛ به گونه‌ای که بنده پس از انقلاب سالی به سختی امسال ندیده‌ام، اما من به وزارت بهداشت آمده‌ام تا مشکلات را حل کرده و حتی هزینه‌های به بار آمده پیشین را نیز پرداخت کنم.

وی در ادامه با اشاره به شیوه‌ اداره بیمارستان‌های دانشگاهی که می‌تواند الگویی برای بیمارستان‌های خصوصی باشد، اظهار کرد: اگر دست هیات امنای بیمارستان‌ها بازتر باشد، راحت‌تر می‌توانند از منابع جاری خود استفاده کنند. متاسفانه مشکلاتی در تخصیص امکانات در برخی بیمارستان‌ها باعث شده که گاها مشاهده می‌شود در یک بیمارستان به دلیل کمبود جا بیمار را در راهرو نگه می‌دارند و در بیمارستانی دیگر تخت اضافه وجود دارد. متاسفانه با بی‌تدبیری که در برخی نقاط اتفاق افتاد، تعدادی تخت به برخی مراکز اضافه شد که تنها هزینه‌های گزاف و سرسام‌آور داشت. باید برای جلوگیری از هزینه‌های گزاف بیمارستان‌های بزرگ، بیمارستان‌های کوچک را در چتر حمایتی خود قرار داد.

در جاهایی هزینه شده که لازم نبوده

جلوی بی‌برنامگی‌ها گرفته شود

وزیر بهداشت در ادامه اضافه کرد: من پیشنهاد می‌کنم پکیجی آماده شود تا تعیین کند کدام خدمت در کدام نقطه فعال باشد. در بازدیدی که از شهر مهران داشتم دیدم که برای چند روز پیاده‌روی اربعین یک بیمارستان بسیار شیک قلب در آن منطقه دایر شده که بدون کارایی است. همچنین در الیگودرز دیدم که گاها برای یک مریض معمولی سی تی اسکن نوشته می‌شود. در واقع ما در جاهایی هزینه کرده‌ایم که لازم نبوده و باید به سرعت جلوی این بی‌برنامگی‌ها گرفته شود. باور کنید اگر در برخی موارد مریض را با هلی‌کوپتر از شهر کوچک به شهر بزرگ منتقل کنند، هزینه‌هایش برای ما کمتر از اقداماتی است که در برخی استان‌های کوچک انجام می‌شود.

آمدم تا منابع نظام سلامت را سامان دهم

نمکی ادامه داد: من به وزارت بهداشت آمده‌ام تا به منابع نظام سلامت سروسامان دهم. تصمیم‌گیری‌های حوزه سلامت باید به گونه‌ای باشد که از فقرا و افراد محروم حمایت شود. نباید فراموش کنیم در نقاط محروم مرزی چشم امید عده‌ای به ماست.

آشپزخانه‌های بیمارستان‌ها تعطیل شوند

وی با اشاره به خریدهای غیرمنطقی که در برخی بیمارستان‌ها انجام می‌شود، گفت: بیایید هلدینگی تشکیل دهید تا قدرت چانه‌زنی شما برای تهیه دارو و سایر اقلام مصرفی بیمارستان‌ها بالاتر رود. آشپزخانه‌های بیمارستان‌ها را تعطیل کنید، چرا که دیگر در هیچ جای دنیا بیمارستان به این‌گونه اداره نمی‌شود باید با جایی قرارداد بسته تا غذای مصرفی بیمارستان از بیرون از محل بیمارستان تامین شده و از هزینه‌های گزافی که ممکن است در این زمینه پیش آید، جلوگیری کنیم.

وزیر بهداشت در ادامه با تاکید بر نقش توریسم سلامت در منطقه، اظهار کرد: مشاهده می‌کنیم که کشور ترکیه در حال بلعیدن بیماران است؛ در حالی که ما با این میزان متخصص حاضر در کشور توان این کار را نداریم، چرا که هنوز از برخی از ظرفیت‌های خالی استفاده نکرده‌ایم. باید یکی از دغدغه‌های جدی ما فکر به اقتصاد بیمارستان باشد.

سیستم مالی بیمارستان‌ها تغییر کند

وی ادامه داد: حتی سیستم مالی فی‌فور سرویس باید در بیمارستان‌ها تغییر کند. گپ بین پرداخت باید مرمت شود. اینگونه نباشد که پرستار فکر کند اجیر پزشک است و پزشک خود را رییس بیمارستان بداند. نباید به بی‌عدالتی‌ها دامن بزنیم. ما نمی‌توانیم در بیمارستان‌ها مانند جزیره‌های جدا خدمات انجام دهیم و هر کس یک مدل پرداخت داشته باشد.

وزیر بهداشت ادامه داد: باید برای بخش خصوصی انگیزه ایجاد کنیم ما در وزارت بهداشت با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه باید برای بخش خصوصی که به مناطق مرزی می‌رود، امتیاز قائل باشیم تا حضور در منطقه مرزی و محروم برایش به صرفه باشد. در حال حاضر تمام بخش خصوصی که به این مناطق مرزی رفته ورشکست شده است.

افتتاح پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان در انتظار رییس جمهور

نمکی در خصوص پرونده الکترونیک سلامت نیز گفت: هنگامی که من به وزارت بهداشت آمدم موضوع پرونده الکترونیک سلامت تنها در حد حرف بود و بنده مصمم شدم تا پایان بهار این طرح به سرانجام برسد. در تاریخ ۲۵ خردادماه کارهای آن انجام شد و در حال حاضر منتظر شخص رییس جمهور هستیم تا برای افتتاح این طرح اقدام کنیم. تمام ایرانیان پرونده الکترونیک سلامت دارند و اگر بیمارستان‌ها به این شبکه نپیوندند جزیره‌های جدایی خواهند بود که محکوم به مرگ هستند. در دنیای الکترونیک فعلی نمی‌توان به روند کاغذی و سنتی پیشین ادامه داد. البته در رابطه با سطح سه این طرح برخی مشکلات وجود دارد که به زودی برطرف می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: رضایتمندی مردم هدف نهایی ماست. من در همه حال پاسخگوی مردم بوده‌ام و نباید این سمت‌های گذرا ما را از مردم و رضایت خدا غافل کند. شما مسئولان بیمارستانی نیز باید کاری کنید تا مردم به کمترین میزان ممکن دچار آزار و اذیت شوند. من به شخصه در مقابل جریانی که باعث بی‌حرمتی مردم شود می‌ایستم. همان‌طور که اشاره کردم با ایجاد ساختار هلدینگ در بین بیمارستان‌ها می‌توانید سامانه‌ای برای نظرسنجی از بیمار تعبیه کنید تا بیمار کمتر اذیت شود. همچنین سیستم اعمال مستمر مدیریت برای ارزیابی افکار عمومی می‌تواند طرح بسیار مناسبی باشد. تمام کائنات هنگامی که یک بیمار درد می‌کشد به زجه در می‌آید و هیچ لذتی بالاتر از کمک به بیماران و کاهش دردشان نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.